Keramik iFokus

Keramik

Läst 150 ggr
Nicoleafw
0

Naber-89

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Jag har i en tid letat efter en lämplig ugn (till en novis). Och hittade denna ugn idag på 50 liter (se bilder).
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av ugn? Den har dessutom några år på nacken.

Mvh
Nicole

ler
0

Fin liten ugn, den kan du få glädje av, har inte haft just den modellen men endast större. Men du får helt klart en bra ugn. Men vad kostar den?

Nicoleafw
0

#1: Tack för svar.
Den ligger ute för omkring 20000kr.

ler
0

Lite dyrt kanske

Bo§e
0

Det här är i grund och botten en väldigt bra ugn, och detta exemplar ser så fint ut att man kan ana att den bara använts till lergods…..eller så är den inte använd så mycket…

Men det finns några saker att fundera på:

1.
3,3 kW-modellen "fungerar" visserligen för stengodsbränning, men den är ganska effektsvag, och måste tyvärr betraktas som ganska "seg" i stengodssammanhang, och kan därför komma att förbruka elementen snabbare än önskat pga långa bränningar, osv…
3,3 kW-versionen är helt enkelt litet "kort i rocken" när det gäller stengods.

Därför bör man (om man jobbar med stengods) byta till elementsatsen med 5 kW när det blir dags för elementbyte (eller på en gång), så får man en betydligt piggare ugn.

2.
N50 kan ha ett innertak av keramiskt fibermaterial, eller av tegel.
Fibertaket har begränsad hållbarhet, och måste bytas så småningom (särskilt om ugnen används till stengods)

Det är ett stort plus om innertaket är av tegel. Kolla detta…!

Om den här ugnen har ett fibertak, tycker jag att det bör påverka priset, som jag för övrigt tycker är ganska högt för en 34 år gammal ugn…..där instämmer jag med #3.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-07-21 06:25 av Bo§e
Nicoleafw
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tusen tack för dessa inputs!
Jag kollar med henne angående innertaket 👍🏼.
Nu blir nästa Kluring, transport. Att hämta hem ugnen i släp.

Jag håller med om priset på ugnen, däremot nämnde jag inte att jag blev erbjuden ett fint paketpris som jag tog. Jag var även på jakt efter en drejskiva:

”Brännugn, frontmatad 50-liters lättplacerad välbevarad ugn, Nabertherm med tillhörande sättmaterial. Nya element som gått max 10 bränningar.
Pris: 22000kr

Drejskiva från Brent modell ie i mycket gott skick med flera tillbehör såsom extra plattor och drivrem.
Pris: 6000kr

Verktyg, lera, träplattor, kavlar och glasyrer: 1000kr

Paketpris: 25000kr”

Det kändes som en bra deal 😊.

Bo§e
1

Kom bara ihåg att inte lägga ugnen ned när den transporteras. Måste fraktas upprätt…!

Och, jag skickade dig ett PM med tips….

Bo§e
2

Att lägga omkull en ugn vid transport medför risk för att tegelstenar skakar/ramlar ur sina positioner….och de är oftast väldigt besvärliga/hopplösa att få på plats igen. Ibland måste hela ugnen demonteras och återmonteras för att bli återställd…

Det händer inte alltid (man kan ha tur), men detta är en risk man inte vill ta….

Ugnar skall alltid transporteras stående…