Keramik iFokus

Keramik

Läst 209 ggr
Snuffakeramik
0

Snabb torka

Har ni tips om hur man kan snabbtorkande innan skröj?!

Måste skynda på😅…

I ugnen, vilken temp per timme och till vilken temp?

Andra förslag och tips och trix mottages tacksamt!

ler
0

Börja med 50 grader i en halv timme och så 80 och 100

Bo§e
0

Ja, tvärtemot vad som rekommenderas, kan man faktiskt "chocktorka" gods….i alla fall om det gäller drejat gods, där godstjockleken inte varierar så mycket.

Om man t.ex. har problem med hänklar som vill torkspricka i fogen, kan man testa detta om man är modig.
Jag har själv blivit överraskad av hur bra "chocktorkning" kan fungera.

Men man bör förstås inte överstiga vattnets kokpunkt…

Om man gör detta i sin ugn, skall man förstås ha alla ventilationshål maximalt öppna…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-08-20 19:11 av Bo§e
Snuffakeramik
0

#1: Tack!

Snuffakeramik
0

#3: Tack! Drejat gods, går vara modig med muggarna och hoppas på snygga hänföra ändå 🙃

Bo§e
0

Tips: Om det är muggar eller liknande…ställ dem uppochner i ugnen, så torkar de jämnare…..

Snuffakeramik
0

#5: det är underbart detta forum 🙂

ijonsson
0

Jag kan tycka att det ibland är svårt att veta vilken info jag kan lita på… Två olika ugnstillverkare har lärt mej det sliter avsevärt på slingorna att ha fuktigt gods i ugnen.
Så att använda torkprogram har jag helt slutat med för att spara ugnens element.
Däremot ställer jag med glädje ut mina alster i full sol och vind för snabbtorkning!

ler
0

Men du behöver inte tänka på elementen det händer inget, det kommer att hålla i många år ändå!!! Men det jag menade var att torka i bakugnen och inte i keramik ugnen

Bo§e
0

#7: Ja, det är ett faktum att vattenånga tär på elementens oxidskikt, så det är säkert det som anspelas på, men vid den låga temperatur som vi pratar om här, händer inget….

#8: Ja, bakugnen går bra……särskilt om den är försedd med fläkt…och glänta litet på luckan…

• Redigerat 2023-08-20 21:48 av Bo§e
Fornhed
0

… Och om man vill snabbtorka skivor/kakel/platta former utan att de slår sig…?

Ja, detta forum är helt underbart, håller med!

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10: Att lägga plattorna i press mellan gipsskivor är en vanlig metod.

Men här är ett alternativt "trick" som ofta fungerar bra, om det handlar om ett begränsat antal plattor.

Underlaget är en "vanlig" spånplatta.

Kavla inte leran direkt mot spånplattan, utan kavla mot lämplig textil, och lägg ut den kavlade leran på spånplattan.

Sedan (se skissen):

1.
Skär ut plattorna efter mallar eller linjal, men ta inte bort den kringliggande leran.

2.
Med ett finger pressas nu det yttre snittet ihop så att spalten försluts. Här skall leran ligga kant mot kant (och tillåta fuktvandring).
Stryk också lätt med fingret över de inre snitten så att även dessa försluts något.

3.
Låt sedan allt ligga orört och torka.
De yttre kanterna (spilleran) kommer att resa sig och deformeras, medan plattorna, som nu "skyddas" av spilleran, kommer att hålla sig plana.
När de är nästan torra, kan man plocka bort spilleran och vända på plattorna och låta dem sluttorka.

Ett annat tips är att inte kavla plattor för tunna.
Plattor tillverkade av plastisk drejbar lera, kan inte göras lika tunna som pressat industrikakel.

• Redigerat 2023-08-23 17:20 av Bo§e