Nuka glasyr
Har en liten experiment ugn El-Gas som jag byggde för många år sen av isolersten. Brukar göra små tester av olika typer av glasyrer i den ugnen och har bränt nu en hel del reduktion, minst 8 gånger med röda glasyrer av olika slag ex oxblod. Ibland kan det hända saker i ugnen ex när jag brände några skålar med Nuka glasyr , en glasyr som används mycket i våra vedugnar blandat. Fick fram denna glasyr och kan tänka mej att det satt rester kvar av röda glasyrer i isolerstenen. På bilden samma glasyr lilla nuka skålen orginal färg
Ja det ser ju ut som det men jag undrar mig över att det färgar så starkt, är det något tennoxid i den vita?
#1: Finns ingen tennoxid i askglasyren. Askan är en vinstocks aska från Provence Frankrike. Glasyren innehåller 40% aska
Otroligt att det blir så mörkt
De två till vänster ser plommonlila ut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Men så otroligt spännande..trodde inte aska skulle bli kvar i ugnen..eller rättare sagt oxbloden..väldans snygg..och i höst är det innefägen hörde jag..mörk vinröd..någon gång är man i fas :-))
#3: Nu har jag gjort en ny El -gas bränning, en skål med Celadon , en annan med porslinsengobe + celadon glasyr och slutligen en Nuka askglasyr. Det måste alltså sitta kvar en hel del av kopparn i de mjuka isolerstenen ugnen är byggd av.
Något i askglasyren gör den extra mottaglig av koppar ångor. Funderar på om man ska ha den här ugnen endast till kopparglasyrer och bygga snabbt en liten ny.
Så här ser en av testerna av röda glasyrer, totalt 8 bränningar därefter 2 bränningar med askglasyr
- Redigerat 2023-08-30 06:36 av L.A.E
Så snygga ihop
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja koppar försvinner nog efter 8-10 bränningar