Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramik-bränning
Läst 234 ggr
Lina Rydh
0

Ferros ringar istället för käglor?

Någon som har testat att mäta/kontrollera temperatur i sin ugn med ringar från Ferro istället för med käglor?

Ser ganska intressant och enkelt ut. OBS, har alltså inte testat själv, är intresserad av att höra om någon har erfarenhet.

Se info om ringarna här:
https://www.ferro.com/products/product-category/industrial-specialty-materials/process-temperature-control-rings/process-temperature-control-rings-ptcr

Ferro Process Temperature Control Rings (PTCR) and PTCR micrometers offer tight temperature control across a wide range of temperatures and firing processes.
  • Redigerat 2023-09-01 23:32 av Lina Rydh
Bo§e
1

Ringarna mäter samma sak som käglor, dvs värmearbetet, men på ett mycket mer noggrant och verifierbart sätt….till priset av litet mer arbete med att avläsa dem och handskas med informationen.

Ringarna passar bra t.ex. vid produktion av industriella produkter, där kraven på exakta mått m.m. är höga.
De är också användbara för att trimma in hastigheten hos en tunnelugn.

De kommer bäst till sin rätt i industrisammanhang där samma produkt tillverkas hela tiden, och kräver kontinuerlig noggrann kontroll.

Om man är noggrann, och gillar att kvantifiera processer, bygga statistik osv, kan ringarna vara till hjälp, eftersom resultaten kan omvandlas till siffror…

Men i en "vanlig" keramikverkstad, blir nog livet lättare om man håller sig till att tolka käglor……tänker jag….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-09-02 00:59 av Bo§e
Lina Rydh
0

#1: Ok, enklare och mer precist tänkte jag med mindre tankearbete och "bara" ren avläsning istället för tolkning, men jag får kanske ta mig an kägeltolkningen ändå ;)

De ser så små och smidiga ut dock! Tyvärr verkar de relativt dyra och kanske svåra att få tag på, tolkade först det som att de eventuellt var billigare än käglorna också.

Tack för input!

Bo§e
0

#2: Ja, det stämmer ju att ringarna är mer precisa, eftersom avläsningarna går att omsätta till siffror, som kan jämföras.
Men det blir som sagt litet mer pyssel kring det hela, jämfört med käglor, eftersom resultaten måste omsättas till siffror för att bli synliga och begripliga..

Med käglor har man också fördelen att kunna se vad som händer i realtid (om ugnen har kikhål), vilket inte går med ringarna.

Jag kan föreställa mig att ringarna skulle kunna skapa en del onödig "nervositet" 😬 i en studiomiljö, där ugnen hela tiden fylls med olika saker…

Käglorna har ett litet mer "mänskligt" sätt att ge information, vilket rimmar bättre med situationen i en studio, där det ändå finns så många "rörliga variabler"….

Ungefär så tänker jag…..🙂

• Redigerat 2023-09-02 11:53 av Bo§e
Bo§e
1

Ferros ringar är en variant av "Bullersringarna", som är väl etablerade sedan länge.
Samma användningsområde, dvs samma för- och nackdelar, beroende på hur man jobbar…

https://mantecrefractories.com/bullers-rings/

Mantec's Bullers Rings are globally renowned industry standard temperature control devices used by many of the world's leading ceramic manufacturers
ler
1

Ja det är nog lite överkurs med ringarna. Köp hellre en bra styrtavla så behöver du inte tänka så mycket på det där

Bo§e
1

#5: Javisst, styrtavlorna som levereras med nya ugnar idag, är genomgående väldigt bra. I alla fall hos de kända ugnsfabrikaten.

Käglor kommer mest till användning vid enstaka tillfällen, om man vill kalibrera inställningarna beträffande värmearbetet.
Ugnar är ju litet individuella "varelser", som man behöver lära känna.
Så, sett över tid, är käglor ingen stor utgift…

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan sorts ring (litet off-topic)

Vid bränning i större ugnar, inte minst ved- eller gaseldade, kan man avläsa processerna med hjälp av sådana här provringar, som man tillverkar själv.
Man sätter in ett antal ringar, åtkomliga via en öppning, och när bränningen närmar sig avslut, fiskar man ut en ring då och då, med en metallkrok, och ser därigenom hur "mogen" glasyren är, eller hur saltskiktet byggts upp (vid saltbränning).
När allt ser ok ut, avslutas bränningen.
Den här ringen kommer från en saltbränning…

ler
0

Övervägde om jag skulle skriva det men nu har du ju gjort det Bosse, klart bra sätt tycker jag. Men det kräver att man har en ugn där det är möjligt. Annars så finns det väl inget bättre sätt egentligen

nyburgaren
2

Brände med käglor i den gamla Saltugnen i Höganäs. vi hade ett antal käglor på 4ställen runt inne i ugnen. Ugnen har 10 fyrhål runt om och man jobbade med dom så käglorna föll jämnt likadant runt om. när kägla 010 föll skulle man riva alla fyrhålen tömma dom på kol och slagg för sedan kom högbränningen. där kägla 9 skulle ner innan saltningen kom. då hade vi provbitar som skulle tas ut för att se om saltet hade tagit som det ska. Färgen kom sedan under avsvalning. En sådan bränning är käglor ett måste.. Men i en elugn tycker jag inte det behövs man ser ju på glasyren hur ugnen har bränt..

ler
0

Helt enig

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, i en vanlig mindre elugn av "nyare" sort, som vi ofta pratar om här på forumet, klarar man sig med någon enstaka kägelkoll ibland, för att förstå värmearbetet, och eventuellt göra justeringar.

Men i större elugnar, där mycket gods står på spel, kan det vara klokt att sätta in några käglor när man glasyrbränner, så att förloppet kan följas i realtid, och avbryta när det är dags, i stället för att enbart lita till elektroniken, som ju bara mäter °C…
Här kan man göra överraskande lärdomar…
Och, större ugnar har ju oftast lämpliga kikhål för detta….

• Redigerat 2023-09-03 14:43 av Bo§e
Lina Rydh
0

#11: Min tanke är att köpa den nya Rohde Ecotop 80 l, så det låter ju bra att man förhoppningsvis bara behöver köra någon koll ibland med käglor vid behov.

nyburgaren
1

Något att tänka på om man ska kika efter käglorna i ugnen kan vara skadligt för synen. Vi tittade genom ett färgat glas när vi kollade hur käglorna stod..