3D printad keramik
Det finns ett nytt keramisk resin som går att 3D printa vilket gör det möjligt att få fram små detaljerade föremål i keramik som annars skulle vara svårt att få till. Den heter Alumina resin och ska brännas till 1500 grader. Jag tycker detta verkar väldigt intressant. Låt oss säga att man löser ugn problematiken att bränna till så höga temperaturer hur skulle man få till glasyrerna? Kan man modifiera glasyrerna så det passar till så höga temperaturer?
Ja, det borde vara fullt möjligt.
Kvarts smälter först vid 1710°C, och kaolin (riktigt ren) kan ha smältpunkter på >1750°C, så det går säkert att räkna fram en fungerande mix…
Men, undrar jag, hur många av våra vanliga oxider/pigment kommer att behålla sin färg så högt som 1500°C….?
Kan nog bli ganska begränsat…
Ugnar: Ja, sådana ugnar finns, men de är gjorda av helt andra material än "våra" ugnar, och har avsevärt högre effekt…..och kostar garanterat en hel del, både i inköp, drift och underhåll….
Att fundera på:
Allt som 3D-printas måste börja med en fil i något CAD-format.
Att skapa konst i CAD kräver goda CAD-kunskaper, och det kan bli här som man lägger den mesta tiden….
Man måste gilla just den biten, eftersom det blir mycket "skärmtid"….
Och så en avslutande fråga: Varför…?
(man måste ha goda skäl) 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-09-13 18:04 av Bo§e
Man kan utan vidare göra glasyren till den temperaturen men skalan av färg blir mindre än vid längre temperatur
#1: Också nyfiken på varför man vill bränna till 1500 C. Om det inte sintrar eller blir nån "vitrification" så borde det gå att tillsätta något flux som gör att "aluminia resin" bränner bra på lägre temperatur.
#3: Ja, antagligen möjligt, men denna resin innehåller säkert "icke keramiska" ämnen eller något annat, för att göra den printbar (och som tillverkaren troligen vill hålla för sig själv), så detta kan man nog inte göra själv……
Men det borde gå att beställa….tänker jag…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-09-13 18:45 av Bo§e
Precis, finns en risk att det inte går att printa om man tillsätter främmande ämnen. Ganska dyr historia om det ej fungerar.
Tack för input
Det handlar nog om formstabilitet på det printade och det är nog tänkt att användas till teknisk keramik och inte till normal bruksgods eller så
Jag har sett reklam för 3D skrivare som skriver ut helt vanlig lera. Ingen aning hur lätt dem är att använda, eller hur bra resultatet blir.
Angående CAD så är Tinkercad både lätt att lära sig och gratis.