Keramik iFokus

Keramik

Läst 184 ggr
ijonsson
0

Lergods giftigt?

Det dök upp en diskussion på ett forum där det påstods att man aldrig ska förvara mat i lergods eftersom det avger gifter, oavsett om det är glaserat eller inte.
Jag jobbar ju med stengods och vill veta från er som kan lergods.
Att gissa och spekulera är jag bra på själv, föredrar med andra ord fakta😜

Jillyana
1

#0: frtån vad jag hittar på nätet (enkelt med google) så gäller detta främst äldre grejer. De hade inte samma krav på vad saker fick och inte fick innehålla. Så är grejorna riktigt gammla kan det kanske vara bra att byta ut/testa dom. Nyare produkter torde vara bra.

ijonsson
0

#1: Jo, detta lyckades jag också få fram med googling😊

ler
1

Lergods kan precis som stengods vara ’’ giftfri’’ och så klart även giftig, men det är då glasyren som är giftig eller inte. Det är svårt att säga om det är det ena eller det andra, men se på färgen och undgå särskilt lergods som är starkt röd eller orange, men alla färger är mer eller mindre lösliga i syror och baser så det bästa är om det är en transparent glasyr till bruksgods på ytan där maten/drycken är. Ska man vara helt säker så får man testa godset. Men oftast så behöver man inte tänka på det eftersom det är små mängder som läcker ut. Så hur ska man egentligen tänka? Låt bli att förvara mat med syra, citron/ättika och liknande i längre tid i ett kärl som du inte vet vad det är. Hårdbränt gods typ Pillevuit och liknande produkter behöver man inte vara orolig för. Hit och dit, hoppas du förstår vad jag skriver

Bo§e
4

Lergods, per definition, är inte alls giftigt.

Oglaserat lergods är helt harmlöst, och används inte sällan i hushållet, t.ex. "römertopf" och liknande kärl.
Leran innehåller enbart partiklar av våra vanligste bergarter, samt ibland järn eller kalk, och är fullständigt steril.
Någon skillnad mellan lergods och stengods i det här avseendet finns inte.

Glasyren däremot, kan vara giftig eller hälsovådlig om den t.ex. innehåller bly eller kadmium, men idag är detta inte tillåtet för hushållskärl.
Det kan dock finnas importerat gods som "flyger under radarn"…

En lergodsglasyr som är baserad på bor eller soda är däremot helt ofarlig.

Äldre lergodsföremål från auktioner eller loppis vet man förstås ingenting om, så där bör man vara försiktig, eftersom bly och kadmium var vanligt förr.

Men lergods, som begrepp, kan inte kallas farligt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ijonsson
0

#3: Tack! Visst fattar jag👍

ijonsson
0

#4: Tack, känns betryggande att jag hade rätt för mej trots att det gått 32 år sedan utbildning😅 Det som förvånar mej en aning är att denna keramiker hävdar att de får lära sej på Formakademin att lergods avger gifter och inte ska förvaras mat i, oavsett om det är glaserat eller ej… Kanske en säkerhetsfråga🤔 Tack för hjälpen!

Bo§e
0

#6: Jag funderar på om det kan bero på något slags missförstånd längs vägen….?

Jag har hört många "keramiska myter", men denna var ny för mig….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Det kan ju vara vad som helst som dom tänker på, oglaserat gods som tar åt sig vätska från maten och ruttnar? Ja vem vet, kanske enklast att fråga dom vad dom menar

ijonsson
0

#7: Jo, troligen har denna elev helt enkelt missförstått och egentligen spelar det inte så stor roll för min del. Blir bara lite frustrerad över att dessa ”myter” blir en sanning på andra ställen…😅

Ferruma
0

Är bor verkligen ogiftigt? Trodde det var omtvistat?

ler
0

Nej bor i en glasyr är inte giftigt

bjorn.lindberg
0

#10: Borsalter, e.g. Borax, har vart under luppen i EU pga. misstänkta reproduktionsstörande problem. https://en.wikipedia.org/wiki/Borax. Om du väljer bor från frittor eller mineraler, e.g. colemanit, ulexit eller Gerstley Borate så verkar konsensus vara att eventuella risker är försumbara precis som ler säger.

Det är skillnad för dig som keramiker och dina kunder. När bor är bränt i en glasyr så kommer väldigt små mängder att kunna utsöndras, under förutsättning att det är en vettig glasyr så klart. När du som keramiker hanterar ämnet bör du ha lite koll så du inte andas in pulver eller äter det, men det är typ vad man gör ändå så jag hade inte oroat mig nåt värst.

ler
1

Ja borax är ju inte längre ett råmaterial som man kan köpa till keramik men man får inte blanda ihop borsyra i en glasyr med borax som inte är bränd! Bor bildar själv glas och i en glasyr är det helt utan risk att använda

• Redigerat 2023-10-17 23:29 av ler
Ferruma
0

Men för keramiker och människor som arbetar med brytning av materialen, kan bor eventuellt skada
reproduktivitet, med andra ord?

• Redigerat 2023-10-18 09:57 av Ferruma
bjorn.lindberg
1

#14: I just det här här fallet handlar det om Borax, eller Na2H20B4O17, det gäller inte bor i största allmänhet. Olika grundämnens farlighet beror i stor utsträckning på vilken molekyl de ingår i. Som exempel, klor är jätte jätte farligt, men många äter natriumklorid (koksalt) varje dag utan några problem. Syre är helt ofarligt i normala doser men ingår i massor av giftiga grejor, tex. metanol CH3OH.

ler
0

Ja väteatom finns i vatten och även i cyanväte och vi reagerar olika på vatten och cyanväte. Man får se på vad som är vad när man pratar om vad som är giftigt

Ferruma
0

Tack för bra förklaringar!