Keramik iFokus

Keramik

Läst 89 ggr
Kimbundu
0

Svarta Fläckar på godset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Man skall inte stressa keramik, men…

Jag satte ugnen på 100 grader för att vara säker på att godset var redigt torrt innan ugnen skulle sättas på skröj. Jaglät den gå upp till 100 och sedan svalna självt tre ggr. Tredje gången jag öppnar ugnen är det fläckar på godset. Vad är det? Och kommer det att brännas bort?

Väldigt olycklig.

Bo§e
0

Jag kan inte riktigt svara på vad det är (något organiskt…?), men jag tvivlar på att det kommer att finnas kvar efter skröjen…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kimbundu
0

#1: Tror du att det är något i leran som har reagerat eller att det har möglat?

Bo§e
1

#2: Svårt att säga, men jag tror inte att det kommer från lerans mineraler/metaller, utan snarare något organiskt (som alla leror innehåller), som i löst form följt med vattenångan upp till ytan…

Om jag får gissa, tror jag att det är borta efter skröjen…..

• -

Mögel är mindre vanligt i lera, men däremot kan det finnas algsporer och nedbrutet växtmaterial (jord) i små mängder….

• Redigerat 2023-11-10 21:09 av Bo§e
ler
1

Jag är helt säker på att det är som Bosse säger, men om det skulle vara alger så kommer det ju inte när man torkar leran i ugnen vid 100 grader. Nej det där kommer nog att brinna bort i skröjen

Bo§e
1

#4: Om man skall spekulera vidare, tänker jag att det kan vara något humusämne som är löst i vattnet, och som följer med till ytan när det förångas vid 100°C

Vid bara 100°C avslöjas sådant lerinnehåll som man aldrig får se i vanliga fall….🙂

• Redigerat 2023-11-10 23:32 av Bo§e