Keramik iFokus

Keramik

Läst 145 ggr
Apparata
1

Stort tunt gods

Hej.

Ska skröj- och glasyrbränna (ca 1150gr) stora kavlade krukor, 5 mm tunna och diameter 60 cm, höjd 70 cm obrända.
Vad behöver jag tänka på gällande temp vid uppgång, avkylning för att minska risken för sprickor och annat?

En annan fråga; när är långsam avkylning viktig (kan även gälla mitt gods men tänker generellt vid olika glasyrtyper (känner till kristall)?

• Redigerat 2023-11-11 09:30 av Apparata
ler
1

När det är så tunn godstjocklek så behöver du inte annat än en långsam skröj och om ugnen är tät så avkyler du normalt. Men du kan stoppa i pluggen så du är säker på att Inge kall luft kan komma på godset

Apparata
0

#1: Tack! Långsam skröj är 100gr till 600gr? Så glasyrbränningen behöver jag inte heller fundera mycket över menar du? Tänker på tidigare inlägg där stora platta bottnar spricker antingen upp eller ner under bränningen pga av att plattan är trög…(?)

ler
1

Ja glasyrbränning är en helt annan sak och mycket kan hända, men då är det samma sak med avkylning, inte för snabbt och du kan ha fin chamotte under så att det kan röra på sig, men hitta den finaste kornstorlek som du kan. Kiselkarbid plattor är det bästa, dom leder värmen betydligt bättre, även hålplattor kan vara smart

• Redigerat 2023-11-11 11:51 av ler
Apparata
0

Okej! Finns det några tumregler för hur tjock glasyren kan va för att inte spräcka så tunt o stort objekt? Tänker att det kan bli stora spänningar med tjocka lager (som jag skulle vilja testa) som ska passa skärven (krymp o avsvalning) Har du några erfarenheter av det?

ler
1

Ja klart har jag det men det beror helt på hur stor utvidgning glasyren har, så man får anpassa glasyren till leran eller hitta en glasyr som passar

Bo§e
1

Stora kavlade alster löper störst risk vid glasyrbränningens avkylning, som måste vara "tillräckligt" långsam….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Apparata
0

Följdfråga: Är det fritt fram att stapla denna typ av kavlade modell större krukor i varandra botten mot botten, i skröjen? Tänker sprickor, värmearbete när botten står mot botten…

Bo§e
1

Botten mot botten blir kanske litet tjockt just där de möts…..?
Tänker att det kanske vore bra med något distansmaterial, så att det blir litet luft mellan dem….
Det skulle säkert inte skada…

Jag kan heller inte komma ifrån att 100°C/h till 600°C känns litet väl snabbt för de här stora alstren….
Om du inte har väldigt bråttom, kör 50 eller 75…….

• Redigerat 2023-11-13 14:40 av Bo§e
Apparata
0

#8: Tack, ställde småpelare emellan och 50gr /h. :) Better safe than sorry!

Bo§e
0

#9: Håller tummarna….🙂

…och öppna inte för tidigt…..

Apparata
0

#10:
Tack! Är 50 grader ok?

Bo§e
1

#11: Javisst….jag tänkte säga 100….. :-)