Lukt vid bränning?
Hej,
Jag undrar hur mycket det luktar när man gör en skröjbränning och glasyrbränning i en elektrisk keramikugn.
Ni som brukar bränna keramik. Berätta gärna för mig som är helt ny på detta :)
Mvh: Åsa
Det beror helt på vilken lera det är och vad som glasyren är gjord av, om glasyren är baserad på fritta och lera/kaolin så luktar det inte men om man gör glasyren av olika råmaterial så kan det lukta mer eller mindre
Tack för svar. Ok. Jag använder gråvit stengodslera från Cebex och Penselglasyrer från Botz. Då borde det inte liukta så mkt tänker jag.
- Redigerat 2023-11-20 15:34 av Keramik2023
Jag vet ju inte vad det är i dom glasyrerna och inte heller vad som finns i leran, men du ska alltid vara försiktig med att vistas i ugnsrnmmet under bränningen, och tänk på utluftning
Tack för info. Jag tänker att om jag köper en ugn och ska bränna inomhus ska ha fönster öppet eller ordna med nåt rör där luften går ut genom ett öppet fönster+ fläkt. Jag kommer eventuellt bära ut den för att bränna ute till våren och tänker då att jag ska ha den i något skjul för att skydd mot väder och vind. Jag tänker om det luktar så att grannar klagar. Jag har ingen aning ännu hur det luktar då jag är ny på keramik. Min dröm är att ha en egen ugn och slippa lämna in det för bränning.
#4: nej, lukten kommer inte att nå några grannar, så där kan du vara lugn…den är inte stark på det sättet…
Det är när lukten "pyr in" ett rum som den kan vara besvärande….
Hur man upplever det, är väldigt individuellt. Har man känsliga slemhinnor/luftrör kan det upplevas jobbigt, men somliga tycks inte bry sig så mycket..
Men -"bra" är det förstås inte, trots att det inte luktar direkt illa (🙂 min uppfattning)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack snälla Bose igen :) Känns bra o kunna fråga proffs härinne! Kanske får bli en liten ugn inom en snar framtid :)
#5: Hej Bosse,
En sak till: Jag vill så gärna skicka efter en liten 20l ugn men inser då jag bor i radhus att jag inte har något rum att ha den i :( Dock funderar jag om jag till våren kan bygga ett brandsäkert typ skjul för den och ta ut den till vår lilla baksida vid bränning. Om den står på stenar, 50 cm från vägg och kanske gipsplattor i taket på skjulet. Vad tror du? Jag är lite orolig att den ska släppa ut farliga gaser som når grannarna som bor precis intill. Deras sovrumsfönster är några meter från vår baksida. Kan man på något sätt ha någon fläkt eller nåt rör utomhus som gör luften mindre koncentrerad och farlig. Jag har mkt frågor för jag är helt ny på dethär. Jag skulle bli så glad om jag kunde köpa en ugn och veta att jag kan bränna säkert och slippa åka in till Seeman och lämna in. Tacksam för svar! 😀
#7: Ett litet skjul skulle fungera bra.
Det behöver inte alls vara stort. Beräkna måtten så att det blir 40-50 cm fritt utrymme kring ugnen, och med tillräcklig takhöjd, så att du lätt kan luta dig in och fylla/tömma ugnen, utan att behöva "krypa"…
Med de måtten, kan du utan vidare snickra skjulet av trä.
Montera ett par ventilationsgaller högst upp på väggen, så att varmluften lätt hittar ut, och för bästa cirkulation, kan du göra någon liten "springa" nedtill, för inluft.
Skjulet skall ha ett bra tak, så att varken regn eller snö kommer in..
Grannarna
Inga obehagliga ångor kommer att nå grannarna, trots att det nära, så där behöver du inte oroa dig.
Det kommer att vara "luktfritt" redan på någon meters avstånd från ugnsskjulet.
Om vi jämför med grillning, kommer detta inte ens i närheten……
Men se till att styrningen går att plugga loss och ta in, när du inte bränner.
Kolla med säljaren att styrningen är löstagbar på den ugn du beställer.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-22 15:42 av Bo§e
#8: Tack Bosse för ditt utförliga svar och alla fina tips! Jag uppskattar det verkligen :) Känner mig vilsen i denna keramikdjungeln. Men det är ju så kul att skapa med lera och drömmen är ju att kunna bränna själv.
Hoppas du får en fin dag!
Mvh/ Åsa