Bränntemperatur
Hej,
Har skröjbränt gods i 980 grader, gjorda av den vita lergodsleran 1112 (som har något chamotte i sig) Sedan glaserat med den transparenta lergodsglasyren 1013, efter koll med flytvikt. Brände dessa i 1040 grader istället för i 1060 gr. som rekommenderas. Ser några krackeleringar i glasyren och antar att det beror på den lägre temperaturen. Har inte glaserat tjockt. Försvinner krackeleringarna om jag bränner om godset i t ex 1150 grader?
- Redigerat 2023-12-06 16:09 av Ylvian
Svårt att säga det beror på både lerans och glasyrens utvidgning men det är värt att prova
#1: Ja…
Det är väl sällan som glasyrer krackelerar i stengodstemperatur? 🤔
Funkar inte 1150 gr så får jag testa 1240 gr.
Jodå det krackelerar också på stengodstemperatur. Det enda någorlunda säkra sättet att undgå det om man nu inte anpassar glasyren till leran är att reducera då bildas det ett mellanskikt som är ett bra sätt att få det att passa samman
#1: OK…
Ska prova 1150 och 1240 grader med samma lera och glasyr…Har någon erfarenhet av hur glasyren 1013 från Cebex fungerar på olika leror och i olika temperaturer så berätta gärna…
☺
- Redigerat 2023-12-06 19:01 av Ylvian
#3: Ett mellanskikt? Hur funkar det? Heter det något speciellt som man kan googla på?
Det är en jonvandring som sker mellan leran och glasyren så att det i princip blandas ett tunt skikt mellan lera och glasyr, det kan man göra i oxiderande bränning också men det kräver speciella blyfrittor som egentligen är gjorda till annat än till vanliga glasyrer men jag har använt det någon gång där det var väldigt viktigt att undvika krackeleringar. Jag undrar om man kan googla det? Men kanske det går, om man kommer på vad man skriver i sökfältet
#6: Tackar för informationen i vart fall, jag får kolla om det går att hitta nåt.
#0: Det är inte alls säkert att du behöver höja så mycket för att få bort krackeleringen.
1070-80°C skulle kunna göra skillnad.
Men som Ler säger (#1), detta beror på lerans egenskaper, så det går inte att ge något tvärsäkert tips här.
Men kanske värt att prova, om det är ett lergodsalster som du eftersträvar.
Om du bränner upp till stengodstemperatur, kommer föremålen att krympa litet när leran sintrar, samtidigt som leran kan tappa en del vithet.
Inte säkert att detta är viktigt (?), men jag nämner det ändå…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#8: Tack. Vill inte att leran ska förlora vithet, den är fin som den är.
#9: Jag brände om godset i 1060 grader 15 min och sprickorna verkar ha försvunnit. ☺👍
👍
"Don't Panic" (Douglas Adams)