Vit glasyr sökes
Jag har ett litet problem här som jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med det. Min ordinarie vita glasyr funkar bra í vanliga fall, men jag kan inte bränna den med laserdekaler eftersom den blir ful i ombränningen, pga GB eller nefelinsyenit innehåll har jag fått veta är det som är felet. Och jag måste få klart en grej nu snarast…
Jag skulle behöva ett tips på en vit heltäckande tenn eller zirkon glasyr som funkar UTAN någon Nefelinsyenit eller Gerstley Borate i sej. Kägla 6 eller 8 (eller omkring där- jag är anpassningsbar,( huvudsaken är att den är ok och inte visar glasyr överlapp alltför mycket.)
Helst tips på någon som ni testat och vet funkar ( ännu hellre testad med laserdekaler) , för jag har högvis med vanliga vita recept som jag inte hinner testa. Den som har en bra en får min eviga tacksamhet…

Hej Lotta.
Lokattas tennglasyr är super bra!!! Funkar på ALLA leror och med ett jämnt resultat. Också fin att färga in odyl. Inga av ovan ämnen finns med i den. Skulle tro att den funkar1250-1280 iallafall. Jag kör ca 1260 kägla 8 på halvstång:) Jättefin på svart lera…

Jag har färgat in Leach Cone 8 glasyr med 10 % zirkon. Blir högblank och mycket vit. Har dock inte provat med dekaler.
40 natronfältspat, 30 kvarts, 20 krita, 10 kaolin osså i med 10 % zirkon.
God eftermiddag!!
Var hittar jag recept till lokattas tennglasyr???

Lokattas hemsida www.lokattakeramik.se
/Marie
Åhh, tackar så mycket. 

Dom lät ju lovande bägge två…
Har ni bränt om dessa glasyrer någon gång på lägre temp? Vill inte ha mer knottror… Hur ser dom ut vid glasyröverlapp/ dubbeldoppat , är det väldigt tydligt eller knappt märkbart?
Här har du en till:
102 Kalifältspat, 25 zinkoxid, 31 krita, 24 tennoxid, 41 kvarts, 6 kaolin

Skulle tro att om man är himla snabb syns nog inte överlappningen så mycket. Blir inga knottror utan jämn blank och vit. Har en tennoxidglasyr också men den kan va jobbig att jobba med, men den är himla snygg men den innehåller mycket nefelinsyenit. Min erfarenhet är att tennet ger ett mjukare intryck. Den zirkonglasyr du fick recept av mig på är bara vit. Du förstår säkert vad jag menar. Fast det kanske är bra när du jobbar med dekaler, det är ju dom som ska synas. Lycka till! Susanne
Har just läst om Lokattas glasyrer.Har varit där och köpt deras lera en gång. Nu en fråga. Kan man ha alla deras glasyrer till vilka leror som helst. Har alltid trott att det bara går påderas egna leror.

Prova, det kan ju bli hur fint som helst. Har aldrig handlat nåt av Lokatta, men brukar få brev av dom ibland. Är det dom på Gotland eller?
Ja, det är på Gotland. De atr upp egen lera också. En som jag gillar blir sandfärgad efter bränning. Snygg på matta glasyrer.
Jag ska testa deras gls. på min lera.

Hej Bruzapetra!
Vilken av Lokattas recept avses i ditt tips?
Jag kan bara hitta ett enda på deras hemsida…

fältspat 45, kvarts 25, zinkoxid 10, krita10,tennoxid10
Här är den.
Hoppas den ska funka för dig med!!
Mvh Petra

Blir nyfiken på vad laserdekaler är???