Keramik iFokus

Keramik

Läst 181 ggr
Keramik2023
0

Röd lera

Är det någon som har tips på en fin röd stengodslera? Är det någon glasyr som passar fint om man ska tex glasera bara insidan av en kopp?
Tacksam för alla tips jag kan få då jag aldrig provat röd lera.

Bo§e
0

"Röd" stengods blir inte riktigt röd, så som vi är vana att se lergods.
Järnet beter sig annorlunda i högre temperatur, och leran blir mera brunröd, ungefär som vissa golvklinkerplattor.
En sådan lera lera är t.ex. "1244".

Sedan finns det förstås leror med varierande järnhalt, men då hamnar man mera i riktning mot beige eller sandfärgade nyanser…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Keramik2023
0

#1: Tack för svar. Ok. Ska kolla in 1244. Kanske bättre att prova en lergodslera iofs. Jag har bara använt mig av stengods. Klurar lite på vilken färg som kan passa till det röda. Mvh/ Åsa

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

"Röda" stengodsleror brukar se ut ungefär som första bilden.
Men om man sänker temperaturen litet, kan man få den att se ut som bild 2, men då får man förstås använda en glasyr som klarar den lägre temperaturen…
Man kan också prova någonstans mitt emellan dessa exempel….

• Redigerat 2024-03-09 19:21 av Bo§e
ler
0

Vill man ha en sintrad röd så är det mineralet glaukonit som är enda möjligheten, det bevarar den röda färgen även i en sinterengobe så man kan ju engobera en annan lera. Annars så är det ju som Bosse säger att det blir mer eller mindre brunt i stället för att det blir röda färger

bjorn.lindberg
0

#4: Nån ide om var man kan få tag på glaukonit?

ler
0

Ryssland och Malta men det finns små förekomster här i skandinaviska länderna också speciellt i samband med kalkförekomster. Men förhandlare till normala keramiker????? Det vet jag inte

bjorn.lindberg
0

#6: Efter en del googlande så verkar det finnas att köpa som produkt i USA. Espoma Greensand är en av dessa. Försöker hitta igen nån inom EU, helst Sverige som säljer det, jobbigt att skicka en påse från USA.

ler
0

Jag tvivlar på att det finns i Sverige eftersom det inte finns något behov av det inom industrin

bjorn.lindberg
0

#8: Nej det verkar småknepigt, sitter och kolla om man kan hitta nåt i Holland nu, https://kalkshop.nl/product/glauconiet-groen/ är det närmaste jag kommer, men är inte helt säker på att det är glaukonit, eller bara en färg som ser ut som glaukonit

Glauconiet groen pigment is een heldergroen zandsteen mineraal dat eruitziet als minuscule vlokken van het mineraal mica
  • Redigerat 2024-03-10 21:50 av bjorn.lindberg
Bo§e
0

#9: Förståndigt att vara misstänksam.
Pigment kan ha luriga handelsnamn….

ler
0

Nej det framgår väl inte riktigt om det är det eller något annat

bjorn.lindberg
1

HIttade denna, verkar vara antingen Glaukonit eller en blandning av Glaukonit och "Celadonit", https://claessons.com/grona/gronjord-brentonico-1-kg/ köper ett kilo och testar, tänker att 240 kronor inklusive frakt kan man leva med i fall det inte funkar.

Italiensk Terre Verde 285
iiskapa
1

Jag fattar att den röda leran lockar! I en del skulpturarbeten har jag sökt efter en röd stengods som inte blir så mörk efter en högbränning.
Om man INTE lägger en glasyr på den röda leran så mörknar den mindre. På skulpturer brukar jag därför använda mig av tex CS770 från cebex och jag är nöjd med den ljusare terrakottatonen som består. Idag använder jag även röd lergodslera som jag gör en engober av (som alltså bränns upp till 1250).
Det finns även glasyrer som kan låta det röda behålla en viss rödhet. Tex cebex vita (som slutar på 9055 i varubetäckning) på lera CS 770 från cebex.
Som dilettant gissar jag att glasyrer med visst innehåll (tenn?) lyfter järnet i leran? Men
Imponeras alltid över alla proffsiga svar så många delar med sig av här. Kanske vet ni vad i glasyrer som oftast påverkar lerans färg? Tex använder jag också en grå lavalera som med glasyrer blir beige och ned tydligt synligt järn men som utan glasyr är fortsatt grå? Jag undervisar i skulptur där lera ingår men mina kunskaper begränsar dig därför och kan inte mäta sig med dessa keramikers.

ler
0

Det är när järnet blir upplöst i glasyren som det ändrar färgen