Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 63 ggr
Anna Maria T
0

Felkoder Bentrup TC407 och Rohdeugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vara tacksam för hjälp att tyda en felkod som antingen är b4 eller 64 som kom vid en glasyrbränning som avbröts. Automatiken är TC407 och ugnen en Rohdeugn. Jag hittar inte någon av dessa felkoder i manualen eller på nätet. Vad kan ha hänt? Tacksam för tips.
/Anna

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag hittade en kodnyckel som verkar vara gemensam för många Bentrupstyrningar.

Här tolkas koden så här.

Varmt ugnsrum….?
(över 55°C)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-17 22:35 av Bo§e
Anna Maria T
0

Hej och tack för svar. När jag läser loggen så ser jag att felkoden b4 verkar ha kommit vid 435 grader. Men också att den verkar ha kommit vid tidigare tillfällen vid ungefär samma temperatur. Den har dock aldrig slagit ifrån tidigare. Jag har inte kunnat öppna ugnen ännu; den är fortfarande över 200 grader. Men det är ju intressant att se om det finns något annat avvikande med slingor mm. Förhoppningsvis så är det möjligt att prova att köra om. Det fanns en liknande frågeställning från 202305 på forumet. Så i bästa fall är det samma fel här med en kontrollenhet som legat för varmt. Håller tummarna.
/Anna

Bo§e
0

Det var en låg ugnstemperatur…!…Då borde det inte varit så varmt i rummet….

Kanske inte varmt rum, utan själva styrdosan som blir varm inuti…..?….kanske pga en varm (dålig) transformator….?
Det skulle kunna framkalla samma felkod.

Det låter kanske långsökt, men jag har varit med om det några gånger, med styrningar av andra fabrikat.
Vill dock inte måla f-n på väggen, men nämner detta i alla fall…

Du kan ju känna på styrningen i samband med att det händer, om den känns onormalt varm…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-17 23:58 av Bo§e