Keramik iFokus

Keramik

Läst 98 ggr
Jennyviola
0

Naked Raku

Hej
Jag är så sugen på att prova naked Raku och har letat runt här på sajten och på nätet men blir inte riktigt klok på ”släppengoben” Har hittat recept med andelar av kvarts och kaolin respektive kvarts och aluminiumhydroxid.

Hur vet man hur mycket vatten som ska blandas i (anges inte i något av de recept jag hittat)?
Vad är det för skillnad om man använder aluminumhydroxid eller kvarts?
Ska engoben penslas på tjockt?

Jag hittade en artikel här i forumet om naked Raku som var jättebra men nu kan jag inte hitta igen den, är det någon som kanske vet var jag kan hitta den

Hoppas någon vill och kan hjälpa mig 🌱

Ålands folkhögskola
2

Släppengoben är en blandning som inte smälter på något sätt. Alla ingredienser du nämner kommer inte att ens börja smälta vid Raku temperaturer och då hindrar dem glasyren från att smälta fast på godset.
Själv använder jag kaolin och kvarts, eftersom kaolinet håller blandningen flytande i hinken - kvarts och aluminiumhydroxid skulle sjunka ihop i botten av hinken väldigt snabbt. Du kan testa olika proportioner av ingredienserna - alla är lika bra som varandra när det gäller att släppa glasyren. Mindre kaolin skulle få släpp-lagret att torka snabbare.
Börja med 1 liter vatten per kila blandning.
Jag brukar doppa i släppengoben och låta det torka en stund innan glasering.

Jennyviola
0

Tack snälla för ett superbra svar, då fattar jag!!