Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglaseringbrÀnningstengodsglasyrer
LĂ€st 172 ggr
MaritiKristianstad
0

Glasera om redan glaserat gods

Hej!

Har lĂ€st igenom stora delar av forumet och dessutom googlat vilt 😀

Jag har glasyrbrĂ€nt en hel del keramik dĂ€r glasyren blivit ”misslyckad”. Jag vet att det finns delade meningar om huruvida man ska glasera en gĂ„ng till eller ej men jag vill gĂ€rna testa.

En del av keramiken vill jag komplettera med en transparent glasyr över den befintliga.
En del vill jag förstÀrka med ett lager till av samma glasyr som anvÀndes första gÄngen.

Men nu till frÄgan:

BÀsta knepet för att fÄ glasyren att fÀsta?
Jag har hittills sett:
Tapetklister, speciallim, sirap eller socker som blandas i glasyren.
HÄrspray pÄ glasyren innan glasyren pÄförs.
VÀrma godset till ca 100-200 grader innan glasyren pÄförs.

NÄgon som har testat nÄgon av metoderna och kan dela med sig av erfarenheter? Bör man kombinera dem?

Tack pÄ förhand!!
/Marit

• Redigerat 2024-04-29 10:47 av MaritiKristianstad
ler
0

Jag har bÀst erfarenhet med att vÀrma och spruta. Man kan sÄ klart ha i lite lim ocksÄ sÄ att det sitter nÄgot bÀttre

Bo§e
0

Ja, vÀrme Àr nog det enklaste, och mest effektiva.
Men den "nya" glasyren sitter en aning löst, vilket innebÀr att sakerna kan bli svÄra att handskas med nÀr de sÀtts in i ugnen.
Om ugnen Àr toppmatad, kan man dÄ anvÀnda glasyrtÄngen nÀr man sÀtter ugnen, eller sÄ kan man blanda nÄgot limÀmne (t.ex. vanligt vitt trÀlim) i glasyren, sÄ att sakerna hjÀlpligt gÄr att ta i.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

SaPe
2

Jag glaserar rÀtt ofta om nÄgra saker frÄn var och varannan brÀnning. Enklast tycker jag det Àr att kombinera att dels anvÀnda lite tjockare glasyr Àn annars. HÀll av vatten innan man rör om. Plus förvÀrma godset med vÀrmepistol sÄ att det precis gÄr att hÄlla i. Sen kvickt doppa. Ingen idé att hÄlla kvar under ytan för det fÀster inget bÀttre för det. Sen blÄser jag ofta med vÀrmepistolen igen tills glasyren stannat igen. Transparent glasyr kan ligga ganska tunt lager. Effektglasyrer blir bÀttre med tjockare lager.