Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramikugnnybörjarfrågor
Läst 550 ggr
drömmaren45
0

Köpa ugn för nybörjaren

Hej alla!
Helt ny här och har bara hållit mig i bakgrunden och läst alla era inlägg och sugit åt mig av er kunskap…
Jag har alltid velat hålla på med keramik men jag bor i en håla där det inte finns tillgång till varken kurser eller ateljéer att hyra in sig på. Utbudet är minst sagt skralt. Jag gick en kurs men blev mäkta besviken då man varken fick välja färg på godset eller vara med och glasera.

Jag funderar starkt på att köpa en ugn och jag tänker då en toppmatad. Har mest kollar på brännpunkt som leverantör.
Men kanske ni har några tips och idéer, vilken tycker ni är en bra nybörjarugn, vilken storlek ska man välja för att inte bli besviken osv…
Jag tar tacksamt emot alla tips…

Och tror ni man kan lära sig denna konst på egen hand?
Jag gör väldigt mycket kreativt och har alltid gjort…

Tack på förhand!

bjorn.lindberg
2

Och tror ni man kan lära sig denna konst på egen hand?

Absolut, jag har ingen utbildning annat än en kvällskurs som inte var nåt vidare.

drömmaren45
0

#1: Tack Björn 😊 det känns ju lovande! Jag kände också lite så att det inte va något vidare 🙈 och jag vill få prova, experimentera ä, göra fel och göra om…

Inga bra tips om ugn? 😊

bjorn.lindberg
1

Rohde eller Nabertherm. Vi har en Kittec i verkstan nu som jag tycker känns helt OK.

För att kunna rekommendera nåt specifikt behöver vi veta hur stor ugn du vill ha, vad det får kosta och hur högt du bränner. Stengods behöver i alla fall 1250 C men helst mer.

Jag handlade av Brännpunkt. Finns billigare leverantörer men de är väldigt bra på att hjälpa till med olika frågor. Jag föreslår att du hör av dig till dem med dina önskemål annars.

Linderå
1

Jag köpte en Rohde Ecotop 80 S från Brännpunkt och var precis som Björn väldigt nöjd med den service vi fick från dem. Ecotop har fördelen att den är lite extra isolerad, och därmed energieffektiv.

Jag tycker mycket av det jag sett det sista i olika verkstäder har varit Rohde, så det är definitivt ett populärt märke.

Storlek på ugn kan man ju fundera över. Innan jag köpte var jag mest upptagen av hur stora saker jag skulle kunna bränna, och valde den största som vi var säkra på skulle gå in genom dörren. Med facit i hand skulle det säkert ha gått att trixa in en större storlek också, man kan ta av benställningen och lyfta in ugnen på sidan om det behövs. Och breddmåttet tror jag var på den bredaste delen, så man kan svänga in ugnen stående också med en mindre bredd än den angivna. Men ta mig inte på ordet kring det, utan bäst är att mäta noga om du åker förbi Brännpunkt/annan leverantör och tittar i deras utställning.

Nu har jag börjat bli mer intresserad av att testa olika glasyrer och då kan ju en mindre ugn vara att föredra, så man kan fylla den oftare och köra med olika brännkurvor och temperaturer.

drömmaren45
0

Tack båda för många tankar..!

Jag är mest intresserad av stengods då jag vill kunna göra bruksföremål, jag har förstått att man kan blanda men har också sett avrådan från det, särskilt när man är nybörjare så man inte förstör ugnen av misstag.

Jag kan inte köpa mig en hur stor ugn som helst på grund av plats osv, jag har även en man som ska övertalas att ge upp en del i garaget =D
Budgeten, jag vet inte riktigt, den är lite flytande jag vill kunna vara nöjd och känna att jag inte köpte en för liten ugn. Samtidigt behöver jag inget monster heller.
Jag har kollat mest på Rhode hos brännpunkt. Lutar kanske lite åt eco top men det är det där med storleken…

drömmaren45
0

Jag tänkte om någon kanske har en idé att ”den här storleken räcker för hobbynybörjaren”

Linderå
1

Om du siktar på Rohde, kanske en Ecotop 43 S (modellen med något högre effekt, för att slippa köra den så hårt när du bränner stengods)? 20 l kanske är väl litet. 60 S tittade jag också på, men landade på 80 S för att få plats med större fat.

Min rekommendation är att du tar med din man till Brännpunkt och ni kikar ihop där, så det blir en bra avvägning mellan era intressen. Du kommer få massor av tips och råd på plats hos dem också. Förra året gick de på semester 10/7 såg jag i ett gammalt mejl, så ett tips är att höra av sig till dem innan du planerar ett besök.

Gottfrida
1

#6: 2020 köpte jag en liten KITTEC studio-line 20 l från Lars Tärn. Den står på en inglasad balkong, inte optimalt, men den har varit 100% pålitlig under dessa år.
Har bränt 1-2 ggr/v: större skålar, vaser, men mest mindre skulpturer. Skulpturerna har varit ojämna i tjocklek, ibland med sand, grus och mindre stenar i. Inget har spruckit och elementen ser fortfarande fina ut.
Har vänner, som har större KITTEC. De är också nöjda.
Lars Tärn är lätt att prata med och mycket hjälpsam!

drömmaren45
0

Tusen tack alla för goda råd och tips!

Jag såg att brännpunkt tyvärr har semester samtidigt som jag själv och vi har en bit att åka. Men får försöka planera in något bra.
Annars kanske de kan komma med tips och man kan komma fram till något ändå…
Är det nödvändigt att fysiskt göra besök eller kan man med hjälp av guidning ändå hitta något som passar?

ler
0

Du eller ni behöver inte åka dit, det går så bra att få nödvändiga informationer på nätet och genom telefonen. Frågan är mest om du vet ungefär vilken storlek du vill ha? En liten ugn är ju begränsad med tanke på storleken på alster men det går ju fint att bränna ofta, min lilla 16 liters ugn kan jag starta varje dag om jag vill och den tar nästan ingen plats och ger inte mycket spillvärme från sig

Linderå
0

#10: Vad är det för märke och modell på din 16-liters? Låter ju smidigt att ha om man vill utveckla glasyrer. Enda problemet med småugnar är att åtminstone de jag har hittat har så högt ”literpris”.

ler
0

Naber Top 16R, du kan ju köpa en begagnad om du vill

Linderå
0

#12: Tack för tips, ska hålla ögonen öppna efter en sån!

ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den ut, kan användas med 13A säkring vanlig kontakt

drömmaren45
0

Tack för tips ler!

Ja problemet är ju att jag inte vet nödvändig storlek…
jag vill göra bruksföremål och då kanske även tex fruktfat, fågelbad och sådär, inga XL men i någon medium storlek eller så… om jag tittar på föremål jag har så säg va 34 cm i diameter på ett fat, det är vad jag tycker är praktiskt att använda…

Men en liten ugn har ju klart sina fördelar den också som du säger, går att köra oftare osv…

Litteratur är Krukmakeriet av Stefan Andersson en användbar bok för nybörjaren ?
Jag försökte hitta prismas stora keramikbok som jag sett tipsats om men den verkar inte finnas till försäljning längre

• Redigerat 2024-06-27 08:40 av drömmaren45
ler
0

Du ska köpa Finn Lyngaards keramik bok, när du har läst den vet du det som behövs att veta

drömmaren45
0

#16:
Den verkar inte heller vara i produktion längre :S

Bo§e
0

#17: Jag ser att ett exemplar av Prismas bok finns hos Bokbörsen just nu:

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=prisma+stora+keramikbok&qa=&qt=&qi=&qs=&f=1&fi=&fd=&fs=&pb=&_s=created_at&_d=desc

Finn Lynggaards "Keramisk Handbok" finns tydligen inte just nu, men i likhet med Ler rekommenderar även jag att du försöker få tag på den, förr eller senare….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Inbundna böcker. 2004. Prisma. Att arbeta med lera är kreativt, och allt fler människor upptäcker hur roligt det är att uttrycka sig...
  • Redigerat 2024-06-27 09:22 av Bo§e
drömmaren45
0

Då ska jag hålla ögonen öppna efter Finns bok :)

Seppo R
0

#19: Leta gärna på nätet på sidor med begagnade böcker.

ler
0

Ja det kommer ibland den boken till salu men man kan ju också låna den på biblioteket

Seppo R
0

#5: Angående storlek på ugn. Om du inte själv kan besöka tex Brännpunkt så gå gärna in på deras hemsida och titta på måtten på ugnar invändigt och utvändigt. Köp inte för liten ugn om du vill bränna tex fat och fågelbad etc. Du kan tex kolla in måtten på ugnar och klippa ut i kartong och tejpa ihop för att se hur små/stora de är i verkligheten. Tänk även på vad du kan har för ugnsstorlek efter hur stor platsen är samt elförbrukningen/säkringsstorlek.

Bo§e
0

Och, fall inte för frestelsen att "maxa upp" ugnsstorleken i förhållande till din säkringsstorlek.
Dvs, köp inte en ugn med låg effekt kontra volymen, även om det är lockande.

Tyvärr finns det ugnar som beter sig som begagnade redan som nya, och sedan bara blir ännu tröttare….

(Gäller om du tänker bränna stengods)

drömmaren45
0

Tack för alla svar!

Smart det där med att klipp ut i kartong så man får känslan av hur ugnen är i verkligheten!

Bosse så egentligen ska jag tänka ”så liten ugn som möjligt med högre effekt”, missförstå mig rätt så att säga.

Vad säger ni om utrymmet ugnen står i, MÅSTE man ha ett separat rum?
Hemma finns ett rum intill garaget, där står husets värmepanna. Kanske att rummet är 3,5 * 3,5 meter. Kan det fungera? Tar en värmepanna skada eller hur varmt blir det kring ugnen?
Det finns dörr och litet fönster direkt till rummet samt öppet valv till garaget.
Kan man ha ugnen i samma rum som verkstan om man inte är där när ugnen är igång? Eller är det bara dömt att bli pannkaka?

bjorn.lindberg
1

#24: Vad du vill ha är en ugn med hög effekt per liter. Det finns lite ugnar på marknaden som drar säg 11 kW, på säg 190 liter, och sen en på 11 kW på 140 liter. Jag hade tagit den mindre ugnen.

3.5 x 3.5 meter borde funka. Det viktiga är att du får in kall luft nånstans, gärna vid golvet. Lika viktigt är att du får ut varm smutsig luft nånstans, en kanalfläkt monterad i väggen är en bra lösning. Om du kan lösa det blir det sällan speciellt varmt runt ugnen, runt 30 C är typ "normalt". Moderna kontrollers av vettigt märke stänger av sig själva om det blir för varmt i rummet, säg över 50 C.

Du behöver inte ha ugnen i separat rum, men det kanske är enklare, jag har det inte. Bästa är om du kan montera ett spirorör från ugnens skorsten till kanalfläkten så får du inget spill. Det spelar mindre roll om du är där eller inte, det viktiga är att du får den smutsiga luften ut utomhus.

drömmaren45
0

Då borde rummet funka ganska bra, en extremt dåligt isolerad dörr ut borde vara perfekt för inluft och sedan får man i så fall montera en elfläkt som kan dra ut luften.
Jag tittar på ugnar åt det mindre hållet och söker och läser så mycket information jag kan hitta.
Det här har varit en dröm i så många år, skulle vilja kunna ro den i hamn…

Men jag tänker att om man kör ugnen och vistas i rummet samtidigt bordet det inte vara så hälsosamt?

bjorn.lindberg
0

#26: > Men jag tänker att om man kör ugnen och vistas i rummet samtidigt bordet det inte vara så hälsosamt?

Nej så är det väl, men det finns liksom inga garantier för att det är hälsosamt när ugnen har kört klart heller så det är lika bra att lösa ventilationen ordentligt. Det går att lösa ventilation så att minimalt med gaser hamnar i rummet.

drömmaren45
0

#27: Haha nä det är kanske sant… vad är egentligen hälsosamt… man får försöka göra det bästa av situationen :)

Men en eldriven frånluftsfläkt får det blir planerat för..

Bo§e
0

24: Ja, funktionellt (stadiga, förutsägbara bränningar), och även ur ekonomiskt perspektiv (elementens livslängd), är det alltid rekommendabelt att välja en ugn med högre effekt relativt volymen.

Björn formulerar det tydligt (#25).
Välj hellre en mindre ugn med en viss effekt, även om det kan vara frestande att "maxa upp" literantalet inom en viss säkringsstyrka, genom att köpa en "lågeffektsugn".

drömmaren45
0

Nu har jag mailat lite med brännpunkt och fått lite rekommendationer, tips och priser…
Kanske lutar mer åt en kittec 60S nu…
Blir ju någonstans mitt emellan… tankar?