Ugn. Har någon elkoppling?
Har köpt en keramikugn från Trosa. Tror det enbar är en lergodsugn. Men elektroniken var frånkopplad. Verkar inte varit inkopplad alla. Ser inte ut som om ugnen använts i skolan jag köpte den ifrån. Och företaget har lagt ner. Vet någon ngt om denna ugn? Skulle så gärna få igång den.
Bo på Cebex kan du ev hjälpa mig!?
Hej,
Keramikservice, Trosa är det företag som efterträdde det äldre Ruben Lind, men tyvärr har all verksamhet upphört sedan länge.
På bilden ser det ut som om ingen av rutorna är ikryssad……
Kan du titta noga, och se om det finns något spår av märkningar i rutorna….?
Rutorna kanske har fyllts i med någon sämre sorts penna, och det har bleknat bort med tiden….?
Utan den informationen har vi inte mycket hjälp, och det blir svårare att utröna vilken ugnstyp det är. Då får man mäta sig fram…
Det är särskilt viktigt att veta effekten, så att dina säkringar räcker till.
Dessutom måste man veta vilket styrsystem ugnen jobbar med. Vissa äldre styrutrustningar fungerar bara i lergodstemperatur.
Följde det med någon styrutrustning…?
I så fall, lägg gärna ut en bild av styrtavlan också, och gärna även en bild på temp.givaren, om det finns någon sådan……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-07-27 22:59 av Bo§e

Tack Bosse! Här kommer bilder på kraschad pyrometer, på att det finns ett litet kryss att ugnen klarar 800 grader ( svagt märke till vänster på bilden högst upp) , på styrutrustningen och själva ugnen inuti.
Hoppas du kan hjälpa mig. Pyrometer går ju att köpa ny.
Med vänlig hälsning, Eva Rittsel fd administratör för Glaskonst i Fokus.
Jag kan se det svaga krysset. Men det finns ju i rutan för 380V trefas, eller ser jag fel? Konstigt att det står vid endast 800°.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2024-07-28 18:31 av Ulla
Det ser ut som om givaren fortfarande är hel (dvs trådarna), vilket innebär att den bara behöver ett nytt skyddsrör.
Styrningen ser ut att vara "helautomatisk".
Här finns en ratt för topptemperaturen, och en ratt för effekten (0 - 100%).
Ratten längst till höger (hx3) bestämmer troligen den tid under vilken ugnen går med effekten som "procentratten" är ställd på, och att den därefter själv slår över till full effekt under resten av bränningen.
Men detta får testas under övervakning, eftersom det mest är en "kvalificerad gissning"…
På den högra ratten står h x 3. Det kan betyda att den ger 3 timmar om ratten ställs på "1", osv….
Men det måste förstås testas….
Styr- och mätsystemet
Vilket mätsystem jobbar styrsystemet med ?
Det kan vara av typerna "K", "S" eller "R", och om det är "K", duger det inte till stengods.
Den gula kabeln hjälper oss inte, eftersom kablarna till alla tre systemen kan ha gult hölje.
Men om du tittar inuti givarens dosa, kanske det går att se vilka färger de två innerkablarna har, och det skulle kunna hjälpa till att identifiera systemet.
Tråkigt att det inte går att se vilken effekt ugnen har.
Då går det bara att komma vidare genom att mäta/räkna…
Var i Sverige finns ugnen…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-07-28 18:59 av Bo§e