Keramik iFokus

Keramik

Läst 219 ggr
ms.clay
0

Kittec vs Rohde köpråd

Hej,

Jag står i valet och kvalet mellan dessa två tillverkare och följande 3 ugnar och skulle vilja ha lite ärlig feedback och råd.

Jag jobbar med cone 6, tillverkar funktionell keramik och försöker bestämma vilken jag ska köpa av Rohde TE 95S, Kittec X-line 100 S eller Kittec CB 95S.

Självklart är Rohde den dyraste med högst kvalité, element i botten och möjlighet att expandera volymen med en extra ring. Kittec X-line är snäppet under, inte lika energieffektiv och ej utbyggbar och CB:n är expanderbar men vad jag förstått mer en hobbyugn (är lite osäker vad det faktiskt innebär rent praktiskt med min användning) men prispunkten är väldigt attraktiv.

Kommer förmodligen sätta en ugn i veckan max och vill egentligen ha lite kött på benen gällande vad jag faktiskt kommer ha användning för och om det är bättre att bara köpa top of the line eller om det går lika bra att köra med ett billigare alternativ och hellre investera in en större ugn om ett par år.

Uppskattar all feedback i beslutsångesten.

ler
0

Spelar nog ingen större roll men om du redan nu tänker att du vill ha en större ugn om ett par år så köp den nu i stället för att köpa en liten och så sälja den igen om inte så lång tid

ms.clay
0

#1: Tack för svaret. Tyvärr är det en platsfråga att köpa en större ugn så det är inte aktuellt.

Min fråga är mer hur står sig Kittec CB vs Rohde med tankte på att den kostar halva priset i inköp och båda är expanderbara.

Läser man specifikationerna på papper så ser de relativt "lika" ut men är inte säker på hur stor skillnad den praktiska prestandan är.

ler
0

Om du bränner till kägla 6 så tänker jag att du kan klara dig fint med den billigare ugnen. Själv har jag mest haft dyra ugnar men när jag hade verkstad i Berlin så var det billigare ugnar som körde dygnet runt och det gick bra

Bo§e
1

Instämmer med Ler (#3):
Om du begränsar dig till kägla 6 (ungefär), är nog de tre ugnarna ganska likvärdiga.

Det är först vid bränningar däröver, som de "bättre" ugnarna skiljer ut sig från de "sämre", på ett mer tydligt sätt…

Sedan en annan aspekt:
Det handlar inte bara om teknik och prestanda, utan också om vilken leverantör man har att göra med.
Att äga en ugn är ett långsiktigt projekt, och en leverantör som ger bra support, och har tillförlitlig tillgång på element, och är en allmänt bra kontakt, kan vara en minst lika viktig faktor som själva ugnens kvalitet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ms.clay
0

#4: Tack för din feedback. Så helt enkelt om jag vill hålla mig runt kägla 6 och inte bränna mer frekvent än en gång i veckan så bör en CB vara okej men om jag vill börja bränna högre temperatuer och/eller mer frekvent med en högre produktion så bör jag step-it-up och hellre investera i de högre klasserna direkt?

Är ju ingen större skillnad i investering om man slår ut det på ett par år men det är mycket att tänka på och känns som vad man än väljer så finns det ett bättre val att göra.