Efterfrågar glasyr-/oxidtips
Hej!
Jag har gjort ett gäng skulpturer i Georg & Schneider 367. Den är härlig att jobba med och blir svart när man bränt den 2 ggr. Jag skulle dock vilja förstärka vissa detaljer med glasyr och/eller oxider. Är det någon som har några tips eller lyckade resultat att dela med sig av. Allt är av intresse. Jag experimenterar på provplattor, men är lite feg när det gäller att ta det vidare till skulpturerna.
Tacksam för inspiration!
Kanske inte så mycket inspiration men jag har drejat mig igenom ett par påsar av svart G&S lera. Bara enstaka föremål blev något annat än svarta efter glasering. Det svarta lyser igenom mycket väl och de mest titan-rika glasyrerna var de enda som orkade överrösta leran. Jag testade att pensla vit lera, engobe, på för att skapa fält av annan färg vilket gick bra. så det enda vettiga svaret jag kan ge dig är vitgörare så som titan, tenn och zirkon om du inte engoberar med olika färgade engober.
#0: Rättelse: Lerans nr är 376. Svart skulpturlera från G&S.
Kom ihåg att glasera svart lera är som att måla på svart papper. Glasyrens färg har svårt att visa sig.
Engober skulle vara ett sätt att måla detaljer. Ungefär som täckfärg.