Scandia B250
Hej har hittat en begagnad scandia B250 gasol ugn som jag eventuellt vill köpa. Jag har ingen erfarenhet av keramikugnar/bränning och har en hel del funderingar som jag hoppas någon kan svara på.
Är den lämplig som en första ugn?
Vad kan man behöva titta på och fråga vid köp av begagnade ugnar?
Hur fraktar man bäst ugnen? Går det att hämta själv med släp för att sedan köra 26 mil utan att något händer med ugnen 🙄
Det här är en bra ugn.
Och det är en "sen" version med välvt tak, vilket är en stor kvalitetsfördel.
(Tidiga versioner hade rakt tak, som inte höll lika bra)
Det går förstås fint att glasyrbränna i en gasolugn, både reducerande och oxiderande, men att skröjbränna är mindre kul, eftersom varje skröj blir en lång "sittning" utan paus, med manuellt rattande, under skröjbränningens långsamma fas.
Jo, det "går", men det är tålamodsprövande, och många skröjar nog bara en gång i en gasolugn, av den orsaken.
Så, om detta blir din enda ugn, kanske den därför inte är rätt val, eller så skaffar du kanske snart en elugn för skröjbränningarna….
Medföljer det någon pyrometer…? Du måste ha en sådan.
Du kan frakta ugnen på ett släp, men den får inte läggas ner..!
Frakta ugnen stående, och väl fastspänd.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-23 17:58 av Bo§e
Antar att det är denna: https://www.blocket.se/annons/norrbotten/keramikugn_gasol_scandia_b250/1206766434
Bra pris! Det är tyvärr inte nån bra nybörjarugn.
Ventilation är absolut nödvändigt om du skall bränna den inomhus. Gissar att det blir för kallt att ha den ute på vintern, gastuberna kommer frysa och inte vilja leverera. Du får nog räkna med att gaser från ugnen, koldioxid, kolmonoxid, kol och vatten, har rätt hög temperatur när de kommer ut, runt 1000 C. Kolmonoxid är extremt giftigt och dödar dig i små doser utan att du riktigt märker det. Av det skälet bör du ta kontakt med nån som kan ventilation för att lista ut hur du löser det hela. Du bör också ha kontakt med en brandtekniker så att du inte eldar upp huset.
Om du har 5000 över och nånstans att ställa ugnen så kan det ju vara en investering för framtiden? Som Bosse säger, en el-ugn kommer du nog att vilja ha i vart fall.
- Redigerat 2024-09-23 19:29 av bjorn.lindberg
Jag hade en 1000 liters gas ugn och en mindre elugn till skröjen, som redan sagt så tar det väldigt lång tid att skröja i en sådan ugn. Men det där med vinter och gas är inga som helst problem, man har gastuberna stående upp och ner i ett stativ och så har man en elektrisk förgasare så kan man tömma allt i flaskan.