Cebex lergodsglasyr 2887
Cebex lergodsglasyr 2887 (samma som 30101?) finns inte att få tag på längre.
Är det någon som sitter på tekniskt datablad på denna? Eller vet var den går att köpa, istället för via Cebex?
Har tyvärr inget datablad på denna.
Kan Sintrings i Uppsala ha något kvar på lager….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-10-02 16:29 av Bo§e
Funderar på om den slutat tillverkas eller om det bara är cebex som slutat lagerföra den. Om den går att köpa direkt från cebex leverantör kanske.
Synd på en så fin glasyr, som inte krackelerar till skillnad från alla andra transparenta lergodsglasyrer från cebex jag testat…
#2: Vet inte, men det kan bero på någon fritta som "försvunnit" hos tillverkaren.
Det är en vanlig orsak till att glasyrer plötsligt blir otillgängliga….
Om en glasyr krackelerar (i motsats till flagnar) på en viss lera, kan man prova att tillsätta en aning kaolin.
Det krävs en eller flera provserier med olika mängder, för att hitta rätt dosering.
Det kan hända att du får "skräddarsy" en glasyr på det här sättet, om du inte hittar någon annan glasyr som passar som den är….
- Redigerat 2024-10-02 17:05 av Bo§e
#3: Jag skulle absolut kunna göra min egen lergodsglasyr, men jag trivdes så bra med 2887.
Nåja, det får bli att sätta sig vid skissbordet och knåpa ihop en egen…
Hur ser den ut?
#5: Min minnesbild av 2887 är att den var en blyfri blank transparent glasyr, som hade en ganska liten tendens att bilda slöjor, och som avtecknade färger på ett rent och klart sätt.
En ganska "klar" klarglasyr, litet väsensskild från de vanliga borglasyrerna….
- Redigerat 2024-10-03 18:43 av Bo§e
Ja normala borglasyrer får för det mesta slöjor, det finns en transparent glasyr som inte har det och kan brännas från 960 grader
Jag kan förstås ha fel här, men "2887" låter som ett gammalt Ferro-nummer.
Kan det vara en Ferroglasyr/fritta….?
- Redigerat 2024-10-03 21:03 av Bo§e
#7:
#8:
Jag har inte lyckats få ut nåt TDS men i SDS står det att den består till 80-95% av en fritta och 10-15 % kaolin.
Jag funderade på om det kunde vara 90% Ferro 3124 och 10% kaolin, men den skulle säkert få borslöjor…
Rek temp för 2887 är 960-1040 enligt Cebex. På cerama.dk står det dock ca 1020-1100 C på samma glasyr.
Lägsta temp jag testat är nog 1040, smälter ut fint. Har dock bränt den upp till 1200 utan att den rinner!
- Redigerat 2024-10-03 21:21 av luddolera
#9: Ja, en "grundfritta" med kaolintillsats är ett vanligt sätt att bygga en glasyr för ett visst ändamål.
Frågan är vilken fritta…?….eller om frittan kanske heter 2887…?
Att de angivna temp.mariginalerna kan skilja mellan olika försäljare, beror ofta på vilka leror försäljaren "tänkt" att den skall passa på. Här kan det finnas litet olika filosofi….
Självklart "klarar" den 1100°C, och antagligen ännu mer, men man får själv hitta rätt Brännkurva till den egna leran.
- Redigerat 2024-10-03 21:31 av Bo§e
Jag tror inte att det är numret på frittan men kanske på glasyren ?
Ja, googling på numret ger ingen användbar information. I alla fall inte så långt jag har lyckats.
Antagligen är det numret på glasyren, och det "känns" som ett gammalt Ferro-nummer.
Jag har tyvärr ingen lista som täcker in Ferros äldre glasyrer…
(Fast, vi vet förstås inte om det är någon Ferro-produkt…)
- Redigerat 2024-10-03 21:51 av Bo§e
Nej frågan är om det är Cebex eller Cerama som har gett glasyren det numret, då är det väl inte möjligt att få reda på varifrån det kommer, dom ändrar ju på original namn
Nej, det numret är ett "grundnummer" från en tillverkare, utanför Sverige. Så långt kan vi vara säkra.
Numren som är knutna till försäljarnas lokala datasystem (t.ex. 30101) är däremot något annat.
Så, om vi skall söka, är det 2887 vi letar efter.
#13:
#14:
Glasyrens namn är L-glasyr 2887, men produktnummer är 225887. Har sett den kallas 5887 på danska sidor också…
Jag har ett CAS-nummer på frittan som ingår i receptet (65997-18-4) och när jag söker på det får jag upp att det är Blybisilikat… Men på cebex står det att glasyren är blyfri…
Se nedan:
https://www.chemspider.com/Chemical-Structure.22199390.html
- Redigerat 2024-10-03 22:23 av luddolera
Ja, 2887 är produktens namn.
225887 och 30101 är bara lokala systemnummer från Cerama och Cebex, och leder ingenstans.
5887 förstår jag inte alls…. Feltryck, felknappning….?
- Redigerat 2024-10-03 22:29 av Bo§e
#15: Blybisilikat…?
Nu spekulerar jag, men att den i alla år saluförts som blyfri skulle kunna vara ett misstag…!
Slutsiffran "1" i 30101 indikerar "blyfri".
En blyhaltig glasyr skulle ha fått slutsiffran "2", dvs så länge Cebex sålde blyhaltiga produkter, vilket är ganska länge sedan.
Den har alltid ansetts som blyfri, kanske pga en grov miss…?
Som sagt, jag spekulerar, men det skulle kunna vara så….
Kanske därför som den var så bra….?🙂
…och kanske också därför som den plockats bort….?
- Redigerat 2024-10-03 22:47 av Bo§e
#17: Den här frittan dyker också upp när jag gräver djupare… Vet inte om jag tolkar CAS-numret rätt dock. Det kanske är samma CAS-nummer för ALLA frittor? Som ett samlingsnummer?

EDIT: Ja, det verkar vara så. Alla frittor har ett gemensamt CAS-nummer. Så vi är tillbaka på ruta ett igen ;)
- Redigerat 2024-10-03 22:51 av luddolera
EDIT
☺Vi skickade samma sak samtidigt…☺
- Redigerat 2024-10-03 22:54 av Bo§e