Placering av ugn
Jag har en keramik ugn som just nu står oinkopplad i mitt garage.
Jag dividerar om den kan stå där eller om jag borde flytta ner den i källaren.
I garaget är det halvisolerat, dvs isolering på väggar, men inte tak och garagedörr. Det är heller ingen värme.
Kan den stå där? Eller riskerar jag att den blir fuktskadat eller annat? Kanske bränner dåligt?
Alternativet är då källaren,
Någor jag borde tänka på där?
Som jag förstått ska det va c en meter från väggar.
El finns inte installerad än, så fixar det efter jag valt plats.
Tacksam för svar.
En meter från väggen är mycket överdrivet, om det är 30 centimeter så är det fint, men kan ju bero på vilken ugn det är. Fördelen med garaget är väl att du slipper böka ner den i källaren, om du kan undvika att det blir minusgrader och inte över 40 grader varmt så går det helt fint i garaget. Styrtavlan ger fel värde om det är för varmt eller för kallt där den sitter
#1: okej, tack för svar.
Svårt att helt undvika minus, bor i skåne, så brukar inte va många dagar under 0, men man vet ju aldrig.
Den har en ställning den kan stå på så den kommer upp en bit. Det kanske hjälper mot kylan lite.
Hade vatt mycket enklare att ha den i garaget, men vill heller inte få magknip varje gång det är kallt
Det är inte ugnen som inte tål frost men själva styrtavlan som inte bör vara för kall eller varm. Jag har själv haft en ugn utomhus i Köpenhamn i 20 år utan problem, stod under tak
#3: aa okej. Styrtavlan är en SE600, kan man isf bara ta in den när det är som kallast?
Och inte köra ugnen när det är under 0 grader?
#4: Styrtavlor reagerar litet olika när det är kallt.
Vissa styrtavlor registrerar ett "minusvärde" om rummet är väldigt kallt.
Detta minusvärde får den att "tro" att termoelementet är felvänt (polvänt), och då visar displayen felkoden för "polvänt termoelement", och det går inte att starta.
Om det händer, är det dock inga problem.
Öppna ugnen och blås in varm luft med en hårtork eller varmluftspistol (sikta gärna på termoelementet), så att temperaturen stiger några grader i ugnen, tills displayen åter visar en "positiv" temperatursiffra. Det tar inte många sekunder.
Sedan går det fint att starta.
Efterhand värmer ugnen rummet (och styrtavlan) tillräckligt för att förhållandena blir "normala".
Mot slutet av bränningen:
Rumstemperaturen bör aldrig överstiga 40-45°C när det är som varmast, eftersom "övervarm styrtavla", registrerar för låg ugnstemperatur, vilket leder till överbränning.
Så, håll koll även på detta.
Om det här inträffar, är det bättre ventilation av rummet som krävs.
Garaget kommer säkert att fungera ok….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-10-29 14:02 av Bo§e
Ja det är ju trix man får ta till sig
- Redigerat 2024-10-29 13:55 av ler