Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramikugnarugnbränning
Läst 210 ggr
xinzilla
1

Ugn värmer upp snabbare än programmerat

Vad kan det bero på när ugnen värmer upp snabbare än vad man har programmerat? Jag körde en skröj igår där kurvan är 85/h till 600 och sedan 100/h till 960. Efter en timme stod temperaturen redan på 109 grader.

Imorse när jag skulle titta till käglan vid tiden när den borde nå maxtemp. så hade den redan bränt klart programmet och temperaturen var påväg ner.

Är detta normalt eller indikation på att något är fel? Jag har haft ugnen (Kittec X 75 S) i 1,5 år nu (ny när jag köpte den), men det är först nu som jag har märkt detta då jag alltid brukar lämna lokalen när jag har satt på ugnen och inte brytt mig om hur exakt den håller tiden/temperaturen.

Bo§e
2

I praktiken får man acceptera ett visst "svaj" när det gäller uppvärmningstider. Dock inte alltför mycket.

Teoretiskt skulle din bränning sett ut så här:
85°C/h till 600°C = ca 7h 3min.
100°C/h 600-960°C = ca 3h 36min.
Dvs totalt 10h 39min.

Men det är bara nominella siffror, utan hänsyn till allt som händer i ugnen.
En så exakt timing klarar inte automatiken av.
När man "laddar" en ugnskropp av tegel med energi, sker inte allt på samma sätt överallt, och inte riktigt samtidigt. Dessutom rör sig ugnsatmosfären mellan olika platser i ugnen.
Givaren kan bara mäta ugnsatmosfärens temperatur på en plats i ugnen, vilket den "skickar" till automatiken.

Automatikens lilla dator processar temperaturdata mot programmerad tid (enkel matematik), men ugnskroppens "tröghet" och atmosfärens rörlighet gör det svårt att "pricka rätt" när en viss hastighet till ett visst mål har begärts.

Därför har automatikens processor inbyggda driftsparametrar, som gör sitt bästa för att kompensera för en viss, tänkt, tröghetsfaktor, så att resultatet träffar så "mitt i prick" som möjligt, på det programmerade målet, och så att inte målet "körs förbi av bara farten"….
Dessa parametrar kan både gasa och bromsa, vid behov.

Detta brukar fungera bra, dvs tillräckligt bra, men jag har nog aldrig någonsin upplevt att temperaturmålet har nåtts precis "spot on" på minuten i något fall.
Ett visst "svaj" är helt normalt, och jag uppfattar att en "nollvision" vore orealistisk.

Men, om du upplever att timingen mot temperaturmålen är helt uppåt väggarna (!), bör automatiken returneras, så att tillverkaren får se över driftsparametrarna.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

xinzilla
0

#1: Tack för utförligt svar!

Vad räknas som en normal svajighet vs helt uppåt väggarna?

Jag räknade på samma sätt som du gjorde att maxtemperaturen borde ha nåtts efter ca 10h 40min. Men när jag kollade till ugnen imorse då det hade gått 10h och 25min hade programmet redan körts klart och kylts ned mer ca 40 grader.
Och igår näe ugnen hade körts en timme så var temperaturen uppe i 109 grader vs 85 grader som den borde ha varit på.

Baserad på det ovan, skulle du säga att det är en accepterad svajighet?

Bo§e
1

#2: 15 minuters "tidssvaj" på en hel bränning känns trots allt inte så farligt.
Jag skulle känna mig lugn, om det håller sig på den nivån…

🙂

109°C första timman (vid programmerade 85°C) känns ganska "typiskt", särskilt i början av bränningen.
Temperaturen "drog iväg" litet, pga händelser i ugnen som inte kan mätas och kontrolleras i realtid.
Automatiken försökte säkert kompensera det i förlängningen, men den klarar som sagt sällan att skjuta "mitt i prick" mot klockan…

• Redigerat 2024-11-08 13:46 av Bo§e
xinzilla
0

Jag skulle gisaa på att den totala tidssvajen låg på kanske 30min med tanke på att den redan har svalnat en del när jag var där 15min innan tiden den borde ha nått sin maxtemp. Är det fortfarande inom rimlighetens gränser? :)

Bo§e
1

#4: Ja, jag tycker faktiskt att det är "inom felmarginalen".

Mindre tidsdiffar inom de här ramperna är ju inget som påverkar ett brännresultat.

Den långsamma rampen har enbart syftet att vara "tillräckligt" långsam för att godset skall klara sig.
Man kan ju välja vilken tid som helt, så länge det inte går alldeles för fort.

Den andra rampen är också okritisk. Eftersom godset klarat sig genom den första, kritiska rampen, kan man ju faktiskt välja "full fart" här om man vill.
Så, den exakta tiden är inte särskilt viktig här heller.
Enbart topptemperaturen betyder något.

Så länge "tidssvajet" inte påverkar bränningens resultat,
behöver man inte bekymra sig, tycker jag.

Litet "off-topic":
Det finns dock ett undantag då tiden betyder en del, och det är vid glasyrbränning av stengods.
Här kan det hända att temperaturen inte orkar stiga så fort som man önskar, vilket förlänger bränningen, så att man får överbränningssymptom.
Men denna förlängda tid kan man inte göra något åt, eftersom det ju inte finns något högre än "full effekt",
I ett sådant fall får man i stället "möta" problemet genom att sänka topptemperaturen litet.
Detta har dock inte med trådens fråga att göra….

🙂

• Redigerat 2024-11-08 14:46 av Bo§e
ler
0

Ja jag kan inte vara mera enig med Bosse än jag är, dina värden är nog helt normala, även om det finns inbyggda program för att kompensera för hysteres så är det ju som Bosse skriver så många parametrar att det blir omöjligt att få det helt efter boken. Bara det faktum att det är skillnad på hur mycket man packar i ugnen och vart i ugnen, hur nära termoelementet och så vidare, och typiskt så är det på låga temperaturer som felet är störst. Man kan kompensera något med tiden, desto långsammare programmet går desto säkrare resultat

xinzilla
0

Tack till er båda för svar! Då kan jag känna mig trygg med att det funkar som det ska :)

Gällande glasyrbränning för stengods så ska jag kontrollera det framöver med käglor

Sintring
2

Så här tänker jag

85/h betyder ju att den ska öka med 85°/timme

Och igår näe ugnen hade körts en timme så var temperaturen uppe i 109 grader vs 85 grader som den borde ha varit på.

Du hade ju inte ställt in att den skulle vara 85° efter en timme
Då behöver du ju lägga till aktuell temperatur i ugnen + 85°
Du kanske hade 24° vid start

ler
0

#8 ja klart så är det ju och då stämmer det

Bo§e
0

#8 Du kan vara något på spåren där….❗

Det här är tankar som man aldrig behövt tänka…🙂.

Bo§e
0

#7: Ja, kalibrera stengodsbränningen med käglor, så att du får en topptemperatur som matchar ugnens "karaktär"…

🙂

xinzilla
0

#8: Haha, du har ju helt rätt där! Tankevurpa av mig där. Starttemperaturen var 20grader så det stämmer väldigt bra isf