Keramik iFokus

Keramik

Etikett: utrustning
Läst 242 ggr
EmmT
0

Plastring till drejskiva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har en drejskiva som ska renoveras och behöver införskaffa en ny plastring som fångar upp lerslammet. Vet ej märke på drejskivan men det kanske finns någon universell ring? Tips mottages!

Ålands folkhögskola
2

Det ser ut som en Shimpo, kanske någon annan kan bli mer specifik.

Bo§e
1

Den ser inte ut som en "vanlig" Shimpo. Möjligen kan det vara en mycket gammal modell, men jag är tveksam.
Det kan också vara någon av de "Shimpo-kopior" från Taiwan eller någon öststat, som tillverkats genom åren.

Plastskålen liknar faktiskt en Shimpo-skål av den äldre modellen, som inte är delbar.

Titta på DEN HÄR skålen. Skulle den kunna passa…?

HÄR är också en googlesökning på "shimpo splash pan".
Kan det vara till hjälp…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-11-10 12:46 av Bo§e
EmmT
0

Ska kolla upp, tack för svar ✌️

LiteSi-LiteSå
0

Det finns en pakistansk rip-off på shimpo som heter Sevenskill. Kolla upp det.

Bo§e
0

Seven Skill är taiwanesiskt.
Ja, det stämmer att de har gjort kopior av Shimpo RK-2, och som har sålts under många namn, t.ex. "C2000", "SSB 2", "CR-3", "Ring-Cone" m.fl. namn.
De här namnen kan vara bra att veta, om man frågar runt hos svenska leverantörer (det finns en chans att någon kan ha stänkskyddet i lager)

Det är inte säkert att det stänkskyddet passar "rakt av", men det kan vara värt att kolla upp.
Med litet händighet går det kanske att anpassa infästningen, om den inte skulle stämma riktigt..

nyburgaren
2

Riv av allt löst och klipp till en passande plastkant från en stor hink och limma på. det ser för jäkligt ut men du slipper bli blöt.. Om du inte har den turen att hitta nåt riktigt som passar.

LiteSi-LiteSå
0

#5: Men har de förlagt tillverkningen i Pakistan? För det stod Pakistan på min.

Bo§e
0

#7: Det är möjligt att de har någon "outsourcad" tillverkning eller försäljning i Pakistan (faktiskt nytt för mig), men huvudföretaget har alltid funnits på Taiwan.

Seven Skill

• Redigerat 2024-12-04 15:23 av Bo§e
ler
0

Ja det har jag heller aldrig hört talas om