Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 252 ggr
er
0

Ljus prickig/fläckig glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har någon tips på vilka ämnen jag kan börja testa med för att få liknande glasyr som på bilden? Eller är det val av lera som har gett alla prickar? Stengods ca 1240gr däromkring. Önskar få fram en ljus prickig /fläckig glasyr (utan nickel). Blank eller ”halvblank ”.

ler
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

På bilden är det lava prickar i leran och har inget med glasyren att göra. Om du vill ha en fläckig glasyr så finns det många olika sätt beroende på hur flickorna ska se ut, du kan till exempel använda rutil i normal kornstorlek eller rutilsand, man kan också göra fläckar om man har nog kalcium och magnesium i glasyren, så som på bilderna

• Redigerat 2025-02-18 19:25 av ler
er
0

Tack för svar! Ska göra test med rutil. Tänkte mig en ljus beige gul brun färg, inte stark blå, lila just nu.
Tror du att det är en helt transp glasyr på bilden? Tycker att en tonar mot lite grönt, kan det vara lite koppar i?

Bagossa
0

Glasyren på muggarna ser ut att vara en vit eller iallafall en ljus glasyr som plockar upp järnet från leran. Leran i sig har "lavaprickar" i sig som skapar fläckar.
Om du vill ha bara prickarna finns de att köpa, tex här:

https://lermakeriet.se/Product/1333/lavaprickar/

Jag hade börjat med en röd (järnrik) lera och blandat i prickar. Glasesat med en vit blank glasyr och gått därifrån.

er
0

Tack för tips! Ska göra ett gäng prover i nästa bränning.

ler
0

Jag tror inte att det är en vit glasyr men kanske någon liten form för täckning och blanda i lava i lera är besvärligt det finns ju färdig att få från fabriken

ler
0

#2 om man vill ha det ljust så låt bara bli att tillsätta färgande oxider

er
0

#6: Ja, ska prova lite olika. Jag tror inte heller att det är en vit glasyr för den blir inte så, inte på min lavalera iaf.
Tack för hjälpen!

Bo§e
0

Den är definitivt inte transparent. Det är inte lerans färg man ser.
Men den innehåller nog ingen "vitgörare" i egentlig mening, utan kan vara av den här sorten:

Yellow/white matt
Krita 35
Kaolin 45
Kalifältspat 20
Dolomit 5

Dry yellow/white matt
Krita 40
Kalifältspat 10
Kaolin 50

Calcium White Matt
Krita 20
Kaolin 20
Kalifältspat 60

Källa: Emmanuel Cooper

Sedan gäller det att hitta rätt tjocklek. så att järnet från "lavaprickarna" förmår tränga igenom.,

"Don't Panic" (Douglas Adams)

er
0

#8 Tack! Nu ska här göras prover 😊.

Bagossa
1

Här är en bild på en mugg jag har gjort. Leran är grovt chamotterad och mörkt rödbrun. Den övre glasyren, som är av intresse här, är en vit glansig glasyr. Inget speciellt. Jag kan se framför mig att adderade lavaprickar får liknande effekt som i din bild. För att bryta av den vita glasyren kan du tillsätta lite pigment eller oxid.

ler
0

Om man ser på originalet så är det ju transparent glasyr inuti och det är inte stor skillnad på färgen så en sidenmatt glasyr eller en matt av något slags men mycket tunnt glaserad