Bränna glasyrprover
Först och främst; stort tack för allt som jag läst mig till här inne, vilken kunskap ni besitter😍
Nu när jag testar ut glasyrer för fullt, är det ”okej” att inte fylla ugnen helt? Många gånger har jag tänkt att det är slöseri att inte fylla den helt men med resultat att många skålar/muggar blivit fula då de inte är glaserade bra nog eller att jag inte alls är nöjd med resultatet av glasyren.
Jag har en rätt liten ugn(45l) så om jag ”bara” sätter in glasyrprover - tror ni resultatet påverkas?
Jag testar ju massor nu för att få fram glasyrer som jag gillar och då känns det ohållbart att bränna andra saker. Jag har typ fyra glasyrer jag sparat och som jag älskar men jag behöver flera😃 det behövs ju även tester för att lägga på glasyren ”rätt”.
Så frågan är, förutom att det kostar onödig el - finns det nackdelar med att bara bränna litegrann.
(Ps - gör bara egna glasyer)
Det går säkert bra.
Palla upp plattan ungefär i höjd med termoelementet (givaren), så får du det mest rättvisande resultatet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tusen tack Bosse🤩
Det blir aldrig sämre av att vara glest packat, och om du tycker att det är ok med inte fullt packad ugn så är det ju bara bra. Jag tycker att det är helt ok
Tack, det blir ju en hel del testning för att hitta rätt.
Och oj vad ni lärt mig kring att skriva ner. Allt. Direkt. Mer än en gång har jag tänk - ”Jamen dom här procenterna oxider minns jag. Jag skriver upp det sen…. ”
Sen: 😩🤔🫠
Ja aldrig sen, så trist att glömma om det blev bra, det kan bli väldigt mycket extra arbete 😞
Ja, det har redan hänt mer än ett par gånger. Varenda gång jag satt en glasyr ugn (läs < än 20 gånger vilket troligen är en brokdel av er rutinerade proffs karriär) så tänker jag:
Nä, nu ger jag upp och köper mig nån färdig penselglasyr jag sett på Instagram….🙃
Men så öppnar man ugnen - blir smått besviken över kaoset…
Och så finns det ändå nån liten pjäs som vinner ens hjärta och jag har glömt alla tankar om köpeglasyr.
Men vilken av alla glasyrbyttor var det nu igen?! Och vänta, var det inte den jag doppade i både skumtomte-lådan och sen i rostad-lök-glasyrlådan?! Och var det innan eller efter oxid x var dubblar…?!
Lycklig lottad med pannben av stål, för aldrig hade jag trott att jag skulle ha tålamod att fixa med keramik & glasyrer🥰
#5: Ja, och vissa "mindre bra", eller annorlunda resultat, kan också vara värda att dokumentera.
De kan passa in och komma till nytta senare, i något annat sammanhang…
Ja och inte minst så kan man veta vad man inte ska göra
Javisst, alla lärdomar är bra lärdomar, särskilt om man ser till att det blir dokumenterat.
Minnet är inte alltid att lita på…🙂