Värmearbete ugn
Hej!
Jag har en gammal Cromartie-ugn från 80-talet som med största sannolikhet nu har slitna element (oklart om dessa någonsin är bytta). Har beställt nya element men det kommer ta tid innan de finns på plats i verkstan.
Jag har fört journal på alla mina bränningar eftersom ugnen saknar modern automatik, så vet hur lång tid bränningarna har tagit tidigare. Senast jag brände kom den inte upp i temperatur alls på samma sätt som tidigare. En glasyrbränning har tidigare tagit ca 6h 20 min upp till 1240, och nu stod den på 1170 efter lite mer än 7h. Då leran har maxtemp på 1240 blev jag orolig att värmearbetet skulle bli för högt, varpå jag stängde av ugnen.
Min fundering är om jag på något sätt kan veta vad som blir för högt värmearbete i förväg. Vågar jag exempelvis testa att vänta in en lägre topptemperatur (ex 1220?) om jag låter ugnen ta 7,5-8h istället?
Tack på förhand!
Hej,
Du är på rätt spår, men det är svårt att ge ett tvärsäkert svar på sista frågan.
Bästa sättet att ta reda på det, är att testa med käglor.
Ställ in en käglorna 7, 8, 9 ungefär mitt i ugnen, och kör t.ex. 1210 eller 1220°C, så får du svar på om det var för högt eller för lågt, med det värmearbete som din ugn presterar just nu.
Allra bäst är om ugnen har ett lämpligt kikhål, så att man kan följa käglorna i realtid, och avbryta när käglorna står "rätt" (och notera vilket gradtal displayen visar just då).
Tyvärr saknar många ugnar ett sådant kikhål "nuförtiden", och då får man göra som föreslås här ovan, dvs avläsa i efterhand.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-03-11 15:07 av Bo§e
#1: Stort tack för svar!
Då ska jag testa det. Min ugn har två kikhål, har dock aldrig sett något annat än ett orange ljus när jag tittar in. Men ska testa att ställa käglorna riktigt nära hålet. Vore ju kanon att se käglorna i realtid.
Det kan vara starkt ljus för ögonen så använd någon form för skydd, mörka solglasögon eller liknande, det verkar svårt att man skulle kunna se käglorna men det är ganska lätt så det ska nog gå bra