Keramik iFokus

Keramik

Etikettlerkvarn
Läst 424 ggr
Karcha
0

Lerpress - vilken är bäst.

Är det någon som kan rekommendera en bra lerpress? Den ska vara vägghängd, hållbar och lätt att göra ren!

ler
0

Jeg tycker att dom jag har testat är dåliga i förhållande till vad man betalar, läcker leran där man har munstycket och mellan cylindern och kolven, men nu har jag ju inte testat alla. Undrar om du inte kan få en smed till att svetsa ihop en? Jag har gjort min av rostfritt stål och är glad för den

Annabelle67
0

Jag köpte min på Seemans . Läcker mindre nu när jag lärt mig lägga brickorna åt rätt håll. Önskar fler varianter på hål men har hört att man kan göra själv, behöver dock en bra såg och borr

Karcha
0

#1: Ler/ Det låter spännande, Har du möjlighet att visa en bild av din? Jag har tyvärr också dåliga erfarenheter av andra pressar. Den jag köpt på Seemans var för klen; delar vek sig och gick sönder.

• Redigerat 2025-04-01 13:22 av Karcha
Bo§e
0

Jag gillade den som en gång tillverkades av M.O. Knudsen i Danmark. Riktigt bra…!
Tyvärr finns inte företaget längre, men många sådana hänkelpressar har sålts i Sverige, så jag tänker att de kan dyka upp på beg.marknaden…

Men den här är också bra…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

UK manufacturers of a complete range of pottery equipment delivery world wide with online ordering. The only UK manufactures of Potters Wheels and other pottery equipment.
  • Redigerat 2025-04-01 13:40 av Bo§e
ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är bara dom delar som leran kommer i kontakt med som är rostfritt, det går att pressa väldigt hård lera

Annabelle67
0

Här är den!

Karcha
0

#6: Annabelle
Det här är tyvärr den lerpress som jag hade en gång och har så dåliga erfarenheter av.

Annabelle67
0

#7: 🤷‍♀️

Karcha
0

#5: Ler
Tack för bildl! Det ser ju inte alltför komplicerat ut…

Karcha
0

#4: Tack! Den här har jag sett någon gång och tyckt verkat bra,

ingvar
1

Mitt hemmabygge med väldigt bra utväxling.
45 år nu, med delar från skroten.

ler
0

#11 den ser väldigt bra ut 👍

MärtaCarolina
0

Jag har en hänkelpress som saknar mallar. Någon som vet någon som kan tillverka? :)

Allt gott,
Carolina
@underbaralera

Bagossa
0

Jag har likt andra här byggt min egna och gjort mallar av stålplåt med merallfräs. Men sen fick jag ett infall och testade att 3D-printa en mall och det gick alldeles utmärkt. Så mitt tips är att printa. Då kan man få till detaljer som inte är så lätta att få till annars.

ler
0

#14 ja det är smart, vart får du så printat?
Själv så använder jag koppar plåt som är väldigt lätt att arbeta med

Bagossa
0

Jag har en egen printer så exakt var man kan få det vet jag inte. Bild bifogad på en som jag har svarvat och sen fräst i stål och en som är 3D-printad. Båda för testbrickor.
Nu handlade tråden om vilken press man ska köpa men tyvärr kan jag inget annat säga än att jag tycker alla pressar är på tok för dyra för vad det är. Jag hade kollat efter en begagnad om jag inte kunde svetsa och bearbeta metall själv.

P.S.
Att 3D printa saker är en revolution. Behöver jag ett sken för en specifik situation vid drejskivan? Mall till pressen? Förlaga till Gjutform? Fixat!!

ler
0

Men är en printer inte väldigt dyr?

• Redigerat 2025-04-04 18:37 av ler
Bagossa
2

Det beror på, som med allt här i världen antar jag. Det finns helt ok skrivare för strax över 2000kr.

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/creality/creality-ender-3-v3-se_29564_11649

De är i stort sett bara att börja skriva ut med en sådan men vill man ha en "underhållsfri" får man hosta upp närmre 10000kr.

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/bambu-lab/bambu-lab-p1s_29565_11650

Det krävs en viss del tekniskt kunnande för att fixa sin skrivare när den krånglar men idag finns det massor av information på nätet om hur man gör. Jag köpte en begagnad och fungerade. När den krånglade första gången fick jag lära mig hur man gör.

Men sen vill du antagligen inte bara skriva ut någon annans ritning utan göra din egen. Om du över huvud taget hittar en lösning på ditt problem på nätet. Då måste du lära dig CAD och sen hur du konfigurerar din slicer. En slicer tar din 3D ritning och gör om till en fil som skrivaren kan läsa, samt innehåller all information om hur skrivaren ska vara konfigurerad.

Ok, det låter kanske övermäktigt och det är en kunskaps-puckel att ta sig över. Men det är inte speciellt svårt.

Välj en skrivare, välj CAD program, välj Slicer sen är det bara att printa! Om det finns intresse kan jag skapa en tråd specifikt för hur detta går till om forumet är intressat.

Madde&Frasse
0

#18: Det får du gärna göra 😁. Jag tänkte man kan använda en printer till att göra mallar till gjutformar.
Skulle det gå tror du?

Bo§e
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#19: Gjutmodeller går fint att printa.
Sticker i mellan med några bilder från en kompis som printat modeller för sandgjutning av aluminium.
Vad som kan "caddas", kan också printas…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
2

#18: Jag är också intresserad av att se hur det går till. Det händer så mycket nytt att jag har svårt att hänga med i svängarna ibland.

Om du har lust att göra det så kan du väl starta en egen diskussion. Här är rubriken litet missvisande så kanske många missar din beskrivning om den ligger här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-04-06 09:50 av Ulla