Fältspat NGS
Hej hej för lönge sedan använde jag NGS fältspat till en av mina vita glasyrer..men den utgick för några år sedan..har sedan dess använt NGP istället..gjorde prover på det som fanns då och NGP var den som var mest snarlik..men nu saknar jag den så..skillnade är att NGS blev mera vittäckande..någon som har tips eller råkar ha en påse NGS hemma och vill sälja..
Ja det finns många olika fältspat ute i Europa så det går att hitta något liknande om man vill

#1: tack

#2: vet du på rak arm om det finns ngt liknande här i sverige eller att tillgå nära…bara ngt liten mängd så jag kan göra ett prov?
Nej det vet jag inte, jag har inga råmaterial från Sverige, allt för dyrt
Du har ett PM
Vet någon innehållet i 1434 kalifältspat - potash? Som jag uppfattat det är den spansk, kan det vara samma som utomlands kallas G2000 EU som också är spansk? Jag precis köpt 1434 för att göra mina första flasyrer och tänker skippa NGS trots att det finns många recept till den eftersom den slutat säljas…
Nej det tror jag heller inte, natriumfältspat smälter på en temperatur som ligger 20 grader under kalifältspat och just den här kalifältspatet har högre halt av kvarts än NGS så det är nog inte bästa valet tänker jag
#8: Tack, jag skrev fel, det är NGP jag ersätter med 1434 vilket ser ut att kunna gå bra!
#10: Ok. Ja, de ligger ju nära varandra.
"Don't Panic" (Douglas Adams)