Keramik iFokus

Keramik

Läst 433 ggr
Miramox
0

Silverfärgad glasyr för stengods

Hej! jag undrar om det är möjligt att få till en silverfärgad glasyr på stengods? Och i så fall var hittar jag en sån?
Tacksam för tips.

Bagossa
0

Här tex:
https://www.scarva.com/Mobile/en/Liquid-Metals-and-Lustres/m-c-42.aspx

Cebex har men prislappen är saftig. Det är många som har lyster till salu. Jag bara kollade dessa först. Art4fun har med tror jag.

ler
0

Man kan få fram en silverfärgad glasyr med mangan, kaolin, järn och kobolt

Bagossa
0

#2: I oxidation eller reduktion?

ler
1

I oxidation men bäst med lite högre temperatur jag har bäst erfarenhet med 1250 grader eller högre om man inte vill ha en blyfritta eller en alkalifritta med i receptet då går det bra med temperatur på 1000 grader

Bagossa
0

Vilka proportioner av mangan, kaolin, järn och kobolt fungerar bra?

ler
0

Det kommer jeg inte ihåg

Sintring
0

Du har ett PM

AnJoB
0

Jag är också intresserad av vilka proportioner, alternativt om någon har något recept att dela.

Bagossa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tyvärr inget recept att dela men det är möjligt att få fram metallglans i en el-ugn. Jag har boken Lyster glazes av Greg Daly men den behandlar i stort sett bara glasyrer för reduktion. Jag har sökt på patent men hittar inget konkret dock finns det en hel del att läsa där. De svindyra lysterglasyrer man kan köpa på små flaskor innehåller ädelmetaller, ett lösningsmedel (tex resin), ibland någon fritta och eventuellt något som hjälper ädelmetaller att reduceras tillbaka till sin grundform. Det är som med mycket inom keramiken, om någon har hittat något intressant så håller de på sin hemlighet.
Just nu är jag fokuserad på annat men i framtiden tänkte jag ta en titt på detta. Tills vidare kan jag avslöja vad jag har än så länge. Min teori går såhär: om en glasyr är övermättad med metall kommer den att fällas ut ur glasyren vid uppvärmning och skapar ett metalliskt skikt. Jag har haft framgång med en blandning av fritta 2120, kaolin, mangan, koppar och molybden. Den blir guldig. Om man byter koppar mot något annat kanske man kan få annan färg. Jag har inte hunnit testa lokal reduktion ännu men en vänlig AI gav mig tips hur jag ska ta fram glasyrer med lyster som använder lokal reduktion. Framtiden får utvisa vad det blir.

nyburgaren
4

Metalluster är intressant att jobba med här är ett recept man kan utvekla vidare!

Bagossa
1

#10: intressant! Min variant använder sig av mangan och koppar. Det går bra att tillsätta molybden också som verkar ge en guldigare ton. Mina experiment är i sin linda ännu så jag vågar inte säga vad som ger vad riktigt. Om man tillsätter, i runda slängar, 2% molybden kan man använda sig av molybdendisulfid men över det är det svårt att få ner i glasyren. Den vill ogärna låta sig bli blöt och flyter upp till ytan eller fastnar på kanter. I vissa glasyrer bildar även disulfiden bubblor i glasyren. Molybdendioxid är inköpt och jag ska prova med den framöver.
I patenten jag läser använder de sig även av vanadium men jag har inte köpt för att testa ännu men jag har lite wolfram. Den dyker upp ibland så något test ska det väl bli.
Listan på metalloxider som har fungerat för mig än så länge är mangan, molybden, koppar och järn. Inte ensamna och inte alla fungerar ihop. Men som sagt, experimenten är tidiga ännu.

nyburgaren
4

Lite wolfram ger fina extr effekter! Kör in ibland lite tennoxid för att få till en jämnare slätare kristallbildning i glasyren ! Här är en med både guld och silver

Bagossa
1

#12: tjusigt!

Bagossa
6

Nu har jag experimenterat vidare och min teori var att glasyren blir mättad av metall som sedan fäller ut på ytan. Men så var det inte. Som man kan se i bilden nedan ökar molybden uppåt (Y) och koppar till höger (X). Bas-glasyren innehåller mangan.
Jag började på 4% koppar vilket antagligen är för mycket. Nästa test blir att försöka hitta "rätt" mängd av alla inblandade metaller. Kanske kan man ersätta en del av manganet mot järn…

ler
0

🤩 ja det ser mycket intressant ut, och ja jag tänker att 4% koppar är lite för mycket, och en del järn går fint