Keramik ugn
Hej.
Är det någon som har en liten ugn till salu? Typ en sån liten som tandtekniker bränner i. Eller härdar knivar.
Eller vet någon vart man köper en sån?
Lämpligt sökobjekt:
Nabertherm modell L51 eller L3 dyker ibland upp på auktionssajter och andra ställen.
Genom åren har det sålts väldigt många sådana, till dentallabb, slöjdsalar m.m, och då och då dyker de upp på beg.marknaden.
Bra ugn, upp till 1100°C
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-06-28 20:07 av Bo§e
Kan du precisera lite mer vad du vill ha för storlek och vilken temperatur som den ska kunna användas till
#2: Hej.
Jag ska ha den till glasyr prover. Och när jag behöver bränna små grejer så jag inte behöver vänta på att en ugn ska bli full.
Är 16 liter för stor? Annars så finns det små 8 liters labb ugnar som jag kan rekommendera men det är inte naber
#4: Menar du Rohde ME 10/13….?
Nej det var inte det jag menade men hur högt kan den bränna?
#6: "10/13" har 8 liter volym, 2,5 kW effekt, och angiven maxtemp. är 1300°C.
Ja temperaturen är det ju inte något fel på, frågan är ju hur mycket den kostar
#4: Jag menar en sån liten labb ugn. För brukade tand tekniker använda sådana tror jag
#9: Den ugn som visas i #1, har varit extremt vanlig på dentallabben, genom åren. Ett tag var den nästan dominerande (och kanske är det fortfarande…?)
Dock klarar den inte stengodstemperatur.
#9 jag förstår vad du skriver men den ugnen på bilden går ju bara upp till 1100 grader så vill du göra stengods prover så funkar den ju inte, min fråga var hur stor eller liten kan/ska den vara?
#11: Så liten som möjligt.
En konventionell ugn med kanthalelement, och som lämpar sig för stengodsbränning kan inte bli hur liten som helst, eftersom det helt enkelt blir svårt att få plats med element med tillräcklig effekt, och lämpliga dimensioner för att hålla rimligt länge.
Rohdes 8-litersugn (#5 & #7) är nog i praktiken det minsta format man kan begära, för att få en ugn med hyfsade egenskaper.
Det kan förstås finnas riktigt små labbugnar med mer sofistikerade motståndsmaterial m.m. men då blir nog priset ett hinder i stället….
Dock finns här en kinesisk ugn, som bara verkar vara på 4,2 liter (om jag räknat rätt).
Kvaliteten vet vi förstås ingenting om, och den kan ha klen effekt (som inte står angiven, såvitt jag kan se…)
"1300°C" kan mycket väl vara en grov överdrift, åtminstone ur ett livslängdsperspektiv….
Och, det är en fiberugn…☹
- Redigerat 2026-07-15 22:22 av Bo§e
Rohde Q10 är en mycket bra ugn med relativt bra livslängd och så är det Pika 8 liters labb ugn, den kan jag hjälpa till med om det skulle vara intressant. Rhodes 10 liters top ugn är kubisk och toppmatad, kostar omkring två tusen euro
- Redigerat 2026-07-16 16:21 av ler
#14: Hej.
Jag hittar ingen bild på Rohde Q10 men den pika labbugnen vad kostar en sådan och har du nån bild
Ja det är den, den kallas för q 10 men det är i varje fall den samma
#14: Hade du pris och bild på den Pika8?
Ja det är den och det är en bra ugn, kommer upp till 1000 grader på 20 minuter och har en mycket bra styrtavla med många segment så att man kan göra vilken som helst kurva
#18 jag har pratat med dom och frågat om priset, hoppas att jag får det kommande veckan
3200€ för den plus moms