Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4324 ggr
Norok
0

Krypande glasyr

Hej alla keramikälskare!

Eftersom det här är mitt första inlägg på iFokus (hoppas det funkar) så vill jag bara säga att jag gillare denna sajt skarpt! Tack allihop för nyttiga och roliga tips!

Nu till ett problem som jag hoppas någon eller några kan hjälpa mig med. Glasyrer! Ibland driver de mig till vansinne! Jag har letat och testat en mängd olika vita stengodsglasyrer som jag framför allt ska använda till mina muggar. Jag har hittat en som jag gillar skarpt. Det är Pärlans halvmatta vita (har hittat recept här). Mycket fin. Nu är det så att när jag gör glasyrprover så glaserar jag först små trekanter sen om någon glasyr ser bra ut blandar jag lite till och sedan glaserar en mugg för att se så att inte glasyren är för trång för godset. Funkade fint med Pärlan. MEN… När jag efter detta blandat till en rejäl sats och glaserat ett gäng muggar, öppnar ugnen när den är klar så finner jag att glasyren har krupit! MEN… det märkliga är att den kryper inte på alla typer av muggar. Muggarna jag gör är i tre olika modeller, gjorda i stengodsgjutlera (cebex 1766). Ni kan se bilder på två av modellerna på vår hemsida wildimpression.se. Glasyren kryper på muggarna med vargspår på men inte på muggarna med björnspår på. Mycket märkligt. Kanske glasyren är varghatare J! Vad är det som händer? gör jag något fel? Jag har läst i en massa olika trådar om glasyrproblem men snart slår hjärncellerna bakut! Skröjen kör jag i 960 grader - kan gaser från skröjen påverka oskröjat gods? Ugnen står i separat rum men jag har aldrig dörren stängd imellan. Glasyren har jag kört i 1240 grader med 30 min. utjämning. Jag gör muggarna i en mellanblå färg och en honungsfärgad variant (transp. infärgad med röd järnoxid) - kan den vita påverkas av de andra glasyrerna? Är det bättre att köra en ugn med enbart vitt? Sätter jag ugnen för tätt?

Jag har haft samma problem med Coopers 148 (varianten med kopparkarb.), kryper på varg men inte på björn.

Snälla hjälp innan min hjärna faller sönder i bitar!

poja
0

När det kryper för mig så har glasyren varit för tjock.

bosse-cebex-gbg
0

Det här låter så lurigt, så det får bli gissning….

Björnmuggarna är koniska, och vargmuggarna är raka - det betyder att formarna är gjorda vid olika tillfällen. Om den ena sortens formar är mer tjockväggig än den andra, eller om de är gjorda av olika gipssorter, innebär det att de suger vatten på olika sätt.  

Vid gjutning med gjutslamma, rusar vattnet från leran in i gipsen, med resultatet att lerans beståndsdelar separeras en aning från varandra under vandringen, och pga detta är lerans sammansättning aldrig densamma på godsets utsida, som på dess insida. Det här är en oönskad bieffekt vid all gjutning (i större eller mindre grad).

Min fundering är, att om vattnet rusar ur leran med olika hastigheter (t.ex. pga annan gipstjocklek eller olika gipser), får muggarnas ytskikt olika sammansättning/struktur. I ett olyckligt fall, kan ju ytan bli som Terra sigillata. Det skulle kunna få en känslig glasyr att "bråka"l… 

Som sagt, bara en fundering, men här finns ju inte så många andra ledtrådar….

Norok
0

Tack så hjärtligt för era kommentarer.

Jag ska testa med en tunnare glasyr men jag tror att den är ganska tunn redan. Men det är helt klart värt ett försök.

Bosse - kan det vara så att om glasyren är känslig så funkar det bättre med en gipsform med tjock vägg som suger mer vatten? Jag tror nämligen att björnformen är något tjockare. Vi har hittills använt den gips vi har haft hemma dvs primosupra 80 - är det bättre att använda en dyrare gips, har de bättre sugförmåga?

LenaStina
0

Jag har problem med krypningar på muggkanten med en vit hemmablandad glasyr. Har läst mej till att antingen är glasyren för tjock eller så är det för mycket zink i. Jag har tunnat ut glasyren, minskat mängden zink, utgått från ny grundglasyr med mera men problemet kvarstår, så jag är också intresserad om någon har en idé om vad som kan vara fel.

Kryper det  bara på kanten eller över hela muggen för dej? (Vilka snygga, spännande muggar med riktiga spår!)

Norok
0

Tack - vad roligt att du tycker muggarna är snygga!

Jag har kollat muggarna och det verkar som om det kryper framför allt på muggkanten och i spåren.

bosse-cebex-gbg
0

Hej !

Norok,  Primosupra 80 är en "snabb" gips pga sin högre porositet. På bekostnad av hållbarhet förstås.

Det kan ju vara så att en "snabb" form (tjock o porös) inte ger leran tid att hinna separera så mycket, innan den stelnar, och att det därför blir skillnad mellan resultaten i de olika formarna. Jag är ute på tunn is nu, men det här med olika formtjocklek skulle kunna ha med ditt problem att göra, dvs att den ena formen är litet för tunn för just den leran och gjuttekniken….

koko
0

Trevligt att Pärlan gick hem, den är så bra.
Hoppas du får bukt med konstigheterna bara.

helenahenstedt
0

Hur har det gått?

Norok
0

Inga framsteg än så länge…

Jag väntar på ny gips (primosupra 68) i slutet av veckan som jag ska testa att göra nya (och tjockare) formar på. Åsa på Cebex i Stockholm verkar dock inte dela Bosses teori utan har gett mig rådet att blanda i tapetklister i glasyren. Hon kände någon som hade testat detta vid krypningsproblem och det hade tydligen fungerat bra. Eftersom hon själv inte testat det visste hon inte hur mycket man ska ha i.

Är det någon som har testat som vet?

Hubert
0

Har du ett foto?

Askungen
0

# jag är också ganska övertygad om att tapetklister kommer att

få din glasyr att fästa både jämnare och bättre, även om Bosses

teori är suveränt logisk i sig, så tycker jag du ska testa!!

Själv gjuter jag inte, men har alltid lite tapetklister i rakuglasyrerna,

då godset ofta kan vara fuktigt o dant när man är ute i råkall luft, eller

skvalpar med vatten osv. Brukar funka jättebra att blanda till en liten smet o tillsätta, istället för ställmedel. Men har du kollat ditt ställmedel, förresten? Då kan det ju också bli för tjockt o slipprigt, eller om du skröjar björnmuggarna i högre temp?

Så härligt att kunna gå hit o hitta trådar om det mesta, heja på ER alla!

…själv har jag inte börjat ens med vårkollektionen, men men, endera dagen så, då kommer hjärncellerna att slå bakut på mig me!!

lycka till "björne! "

Norok
0

Hubert - foto på muggarna finns på vår hemsida, se länk ovan i första inlägget.

Askungen - hur mycket tapetlistersmet har du i? Är det ungefär samma mängd som man har i av glasyrställmedel (ca 1-1,5 tsk per kg glasyr)?

Hubert
0

Ja jag försökte se på bilderna om jag såg krypningen men det är kanske för att jag inte kan förstora bilden.

Askungen
0

#12 Jadu, hur mycket jag tar när jag blandar, det vågar jag inte säga exakt då jag gör sånt på känsla, men det handlar väl om ca 1msk - lagom mängd vatten till den konsistens jag känner kommer att bli bra….:-D , sen kollar jag av tjockleken med pekfingret, beror ju på hur mycket glasyr du har osv,

prova med en mindre mängd glasyr självklart, men var inte snål , det är aldrig bra!!! Mitt förslag är att du gär densitetsprover med mätare för säkerhets skull!!