Keramik iFokus

Keramik

Läst 264 ggr
Anns Keramikbod
0

Ovala krukor

Mina amplar blir ovala när jag bränner dom upp och nerpå! Detsamma med burkar som jag vill ha glasyr under. Vad gör jag för fel?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tyvärr är det fullt normalt att det blir så, när man bränner stengods med kanten nedåt.
När stengodset sintrar (blir mjukt) och samtidigt krymper, kommer kanten att "hasa" längs sättplattan, och friktionen mot plattan är inte (kan inte vara) så jämn att kärlet kan hålla sig runt, utan man får oundvikligen en deformation.

Det finns ett par knep.
(Ursäkta de synnerligen slarviga skisserna, som kom till i all hast..)

Det säkraste är (bild 1), att dreja koniska stöd. Stödet måste vara av samma lera som det som skall brännas, och det skall vara skröjat, dvs båda sakerna skall vara i samma sradium.
När leran sintrar, mjuknar, krymper, kommer båda sakerna att krympa likartat, och kärlet förblir runt.
(Stryk stödet med litet plattenbobe).
Stödet kan förstås bara användas 1 gång.

Bild 2 visar ett annat sätt, som också kan fungera, men som är litet osäkert pga att kärlets kant hänger fritt.
Här får man leva med tre märken efter trefoten,, om kärlet är glaserat på insidan.
Det här är en säker metod att glasyrbränna amplar m.m. i lergods, men i stengods blir det mer tveksamt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-08-26 01:01 av Bo§e
Anns Keramikbod
0

#1: Tack för svar! Bra tips!. Amplarna kan jag hänga, ingen glasyr på insidan. Smörklockan kanske får ha 3st prickar då, den är ju inte så stor!

Bagossa
0

Skulle man kunna bränna dem på en bädd av aluminiumoxid/hydroxid? Det borde ju minska friktionen. Samma tänk som med porslin för att undvika "plucking". Inte riktigt samma orsak men ändå…

https://digitalfire.com/glossary/plucking

A firing issue in ceramics where the foot rings of vitreous ware stick to the kiln shelf. Removing them leaves sharp fragments glued to the shelf.
Anns Keramikbod
0

#3: Kanske skall prova!

Ålands folkhögskola
1

Jag gör papperslera från torra lerrester och bakar ut i plattor. Om man bryter av en bit i storlek av din ampels öppning (bryta på bordskanten) och lägger under ampeln kommer den att krympa i bränningen i takt med din ampel, och därmed blir det ingen deformering.
Samma papperslera plattor kan användas under krukor där man är orolig för att glasyren rinner, s.k. ugnsblöjor

usd
1

#0: Jag bränner också mina amplar upp och ner. Det händer i enstaka fall att de blir ovala. Jag motverkar det genom att dreja kanten lite tjockare. Annars är Bosses tips suveränt om du gör tunn kant.

usd
1

#3: Så gör jag ibland. Har blandat Al2O3 i vax. Lätta att aplicera på fotringen istället för att strössla det på sättplattorna. Men om sättplattorna är ojämna hjälper det inte.

• Redigerat 2025-08-29 15:28 av usd