Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 424 ggr
Flattinge
0

Cerema hobby 75

Hej
Vi har fått erbjudandet att köpa en cerema hobby 75 från 1998.
I fint skick enligt säljaren.
Ska titta på den i veckan som kommer.
Har ni en sån ugn och är ni nöjda med den?

Är ny på det här med keramik och har tidigare i sommar köpt en ugn som känns lite väl stor att börja med.
Denna känns mer behändig.

Vad anser ni vara ett rimligt pris för en hobby 75 ?

Och är det någon som sitter på en bruksanvisning tull den modellen och kan tänka sig att dela med sig en kopia så är vi tacksamma.

Bo§e
0

Om elementen är i bra skick, är det en helt ok ugn.

För att det skall bli rätt bruksanvisning: Vad heter ugnens styrenhet….?
(Hobby 75 såldes med olika styrenheter)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Flattinge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1:

Bo§e
1

Ok, en "DATA 6000"… Du har fått ett PM.

Bo§e
1

Ugnen har ett lock av keramisk fiber. Var observant på om det är i bra skick.

ler
0

Är den inte lite klen?

Bo§e
0

#5: Man bör förstå att den inte är någon "kägla 9-ugn", men den är ok för stengods, om man håller sig kring den temp.nivån som "köpeglasyrerna" kräver.

Pressar man den högre än vad den är avsedd för, kan elementen få förkortad livslängd.
Kvaliteten på ugnen är dock ok, om man förstår dess begränsning.

Ett tips kan vara att inte betala något överpris.
Elementens skick kan vara svårt att bedöma på en begagnad ugn, och ett elementbyte kan ligga alldeles runt hörnet….

Flattinge
0

#6: då kommer ju frågan om vad ett överpris är?
De begär 9 000

ler
1

Ja det är ju en gammal ugn och om du ska Byta element och så, så är det kanske inte så billigt? Men det är svårt med priser på ugnar

Bo§e
1

#8: 9000:- skulle kunna vara ett vettigt pris, förutsatt att allt är "helt och rent", och fungerar.

Osäkerhetsfaktorn är hur snart det är dags för nästa elementbyte, och därför kanske du bör försöka förhandla ner det priset litet grand….

Om du tar reda på vad en elementsats kostar, kanske det ger litet perspektiv…?

Det är inte lätt att ge något tvärsäkert svar här….
Du har fått ett PM till.

• Redigerat 2025-09-01 09:27 av Bo§e
SaPe
0

Jag köpte en sådan för 10 000 för sex år sedan. Beroende på skick och tillbehör så kan 9000 idag vara ok eller lite högt.

Kolla teglets skick. Inga glasyrstänk på tegel eller i botten vill du ha. Kolla plåtens skick. Min rostar vid lockets fäste och i locket.
Kolla fibern i lockets skick. Min fiber började hänga ner sig och det ramlade rostflagor ner på godset så jag har bytt fiber i locket. Har f.ö några fiberlås över om du behöver.

Sämst är tyvärr styrenheten som är väldigt begränsad i programmet. Går bara att ställa önskad topptemp och utjämning. Inga inställningar för Brännkurva och ingen info om hur brännkurvorna är programmerade så det är svårt att veta om den jobbar som den ska.

Jag byggde om min ugn med ny kontaktor och kabelpaket från uterm och kör den nu med annan styrenhet.

Funkar helt ok annars. Även om jag nu börjar tycka den är lite liten.

SaPe
1

#9: en uppsättning element slingor betalade jag 2600 för från uterm 2023. Säljs av cerama i Danmark oxå.

Flattinge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10: Hej.
Fiber i locket?
Här är den vi köper

Bo§e
1

#12: Ja, Hobby 75 var från början 8-kantig, och hade fiberlock, men den ändrades senare, och blev rund, och fick tegellock. Detta är helt klart den senare modellen.

Bo§e
1

Litet kuriosa: Den tidigare, 8-kantiga Hobby 75, var egentligen en Cromartie CTL 75, som importerades till Danmark "tom", och försågs med dansk el och elektronik.

• Redigerat 2025-09-09 13:01 av Bo§e
SaPe
1

#12: grattis till att ha tegel i locket. Bra mycket bättre än fiber. Men min åsikt om styrenheten kvarstår.
Det går att hitta nya styrenheter som funkar med elektroniken i ugnen men för mig blev det billigare att bygga om ugnen och köra på samma styrenhet som till min andra ugn.

SaPe
0

#14: ja det var från cromartie jag fick tag på nya fiberlås till ugnen. Önskar mig ett lock i tegel för jag förlorar ett par cm i höjd på att fibern ändå vill hänga ner sig.

Flattinge
0

#15: vad har du för styrenhet till den nu och gjorde du det själv eller med professionell hjälp?

SaPe
1

#17: jag använder en Bentrup TC60 som jag oxå använder till min lilla Uterm ugn.

Köpte delar från Uterm och bytte själv. Maken är elektriker så lite proffshjälp hade jag ju oxå då förstås.

Det är inte jättesvårt men man behöver ha lite koll på hur det ska kopplas och förstå kopplingsschemat.

Kristian på uterm är väldigt hjälpsam.