Keramik iFokus

Keramik

Läst 105 ggr
Råger
0

lyngbyovnen e44u/k16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vi fick en gammal ugn lyngbyovnen e44u/k16 som vi precis har kopplat in för att se om den fungerar. Jag har försökt att hitta något/någon som kan denna ugn men utan resultat. Är det någon som råka ha en manual eller vet hur den fungerar.

basalt
1

Det finns en beskrivning hur styrningen fungerar i en gammal tråd.

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Bo§e
1

#1: Ja, det är nog det närmaste en "manual" man kan komma. Men den beskriver i stort hur det hela fungerar.

Eftersom utrustningen är så gammal, får man vara observant på om alla funktioner är intakta.
Utjämningsuret och effektregulatorn är mekaniska, och kan kärva ihop vid lång förvaring i t.ex. kallförråd, osv, så kör inte ugnen obevakad innan du kan lita på att allt är ok.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-09-28 10:17 av Bo§e
Råger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej tack för svar.
Jag provade köra den tom och enligt termometer på skåpet så slog den av vid 1000-1050° men enligt min digitala termomerter som klarar 1300° så var ugnen uppe i 550°.Det gick fort upp till den tempraturen 30-40 min. Jag mistänker att termostaten är fel sort k-typ (NiCr–NiAl) men på termometer på skåpet står det Typ S (PtRh / Pt 10 %)

Jag ska titta på utjämningsuret och efektregulartorn

Bo§e
0

Ja, om "skåpet" jobbar med S-typ, måste förstås både termoelementet och dess kabel vara av S-typ.
Något du får kolla upp, till att börja med.

"Don't Panic" (Douglas Adams)