keramikrör till nya element
Hej!
Har någon en bra idé hur man slipar keramikrör bäst? Fick hem en bunt till elementbytet men de behöver slipas ner 0,5mm för att passa i elementen…
Det låter konstigt, var rören tillsammans med elementen? Om det var så, så skulle det ju passa annars så får du klaga
De är helt nya rör då den gamla ugnen inte hade rör.
Vissa hyllor var skadade till den grad att de var öppna på vissa ställen
Så det var inte med elementen? Skal du ha in rören i gamla element?
Nya rör i den nya elementen
Dvs jag ska ha nya rör i nya element
Om du köpte rören tillsammans med elementen, i syfte att det skulle passa, får du prata med leverantören.
Om det fattas väldigt litet, prova att vrida elementen litet grand, så att spiralens diameter "växer" litet, medan du trär dem på rören.
Inte optimalt, men skulle kunna gå….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-11-26 11:24 av Bo§e
Testade att försöka dra in dem men test röret började spricka. Ska ringa och reklamera dem
#7: Ja, någonting måste ha blivit tokigt, om du beställde element och rör som skulle passa ihop….
#8: Nu till nästa fråga: jag dubbelkollade innerdiametern på elementen, det varierar kraftigt mellan 13-14,5mm och jag har rör på 15 mm. Kan man sätta in 10 mm rör i elementen för att stadga upp dem där hyllorna är öppna? De hade inte något mellan 10 och 15 mm.
Han på Cebex visste inte hur det skulle bli dock
- Redigerat 2025-11-27 09:38 av EmmT
Ja det går du skal ju bara ha dom för att elementen inte ska falla ut tänker jag
Tack då vet jag 🙏🙏🙏
#6 #10
Vad skulle ni säga om att såga en sättplatta i tunna stavar och lägga in i elementet?
Jo det kan man ju göra om man har en såg, fördelen med rör är väl att dom släpper på värmen något bättre, och ska man såga en platta till stavar so går allt få in i elementen med en innerdiameter på 13 mm så blir det inte stora stavar och frågan är om det skulle bli så starkt
Jag fick uppfattningen att de bara skulle hålla elementet på plats pga dålig kant på elementspåret och inte hänga som på Naberugnar
Men kanske missuppfattade
Nej du uppfattade det rätt men räkna på hur stor staven kan vara i en diameter på 13 mm det blir en väldigt liten stav
Om rören bara skall hindra elementet från att falla ner där teglet är trasigt, spelar rörets diameter inte så stor roll, så länge det får plats i elementet.
De rör som Cebex sålde förr, till det här ändamålet, hade 9,2 mm diameter, och fungerade i stort sett överallt.