Skröjtemp och porositet
Hej!
En fråga till alla kloka och hjälpsamma på detta fantastiska forum:
Blir det någon skillnad i godsets förmåga att suga upp glasyr vid olika skröjttemperaturer? Vi skröjar till 980 °C och nu har jag fått en förfrågan om att sänka skröjtempen till 920-930°C. Jag hävdar att det inte blir märkbar skillnad men inser att jag "killgissar" så tjej jag är, har inget vetenskapligt att backa upp mln åsikt med… … Någon som kan hjälpa mig?
Kicki
"Killgissning" går nog bra här…🙂
För att ge ett mer exakt svar, måste man göra jämförande studier av olika leror, och ja, det kommer det att bli små variationer i porositet.
Men generellt kommer det troligen inte att uppstå någon skillnad som har någon praktisk betydelse.
Svarta, eller andra pigmentrika leror, kan förstås vara undantag, som man får ta särskild hänsyn till…
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-02-24 12:58 av Bo§e
Men det är inte bra att sänka temperaturen eftersom det då inte kommer att bränna ut alla olika orenheter så fortsätt med den temperaturen som du har nu
#2: Instämmer (!), men jag tänker att det kanske finns någon särskild anledning till att tillfälligt sänka temperaturen just denna gång….?
Om det inte handlar om någon ovanlig lera, kommer nog inget "ovanligt" att hända….
- Redigerat 2026-02-24 13:10 av Bo§e
#3: det var en här i verkstan som gjort små tunna skålar i vit lera och glaserat i mörkgrönt, de tunna kanterna tog inte så mycket glasyr så de blev mycket ljusare. Hon fick då rådet på Lermakeriet att sänka skröjtempen eftersom kommersiella leror inte innehåller några orenheter. Jag hävdade att det inte skulle spela någon större roll med så tunna kanter. Men om det stämmer att det inte är någon skillnad så kan det ju vara ekonomiskt att sänka tempen….?
Det stämmer inte alls, alla leror innehåller orenheter och en tunn kant är alltid svår att få ett glasyrlager som är lika tjockt som på en plan yta så det blir inte någon skillnad om du sänker temperaturen
#5: Stort tack, du har helt bekräftat min "killgissning" !!
#4: Nja, att kommersiella leror inte innehåller orenheter, stämmer inte alls.
Självklart gör de det, eftersom den plastiska grundleran kommer från naturen, och är "tillverkad" av naturen, som alla sekundärleror.
Det låter som en myt, och den stämmer inte….
Dock förekommer förstås variationer i orenhet….
Undantag kan vara vissa porslinsmassor, men inte ens här är det kliniskt rent…..
#5 har principiellt helt rätt….
- Redigerat 2026-02-24 13:45 av Bo§e
#7: stort Tack till er båda, Bosse och Ler, ni är alltid så snabba med era kloka svar. TACKSAM!!
/Kicki