Keramik iFokus

Keramik

Läst 326 ggr
ViskKeramik
0

Glasyren tappade lystern

Hej!
Jag gjorde en glasyrbränning i kon 6. Allt blev superfint och jag var nöjd bortsett från att glasyren runnit och täckt min signatur på flera muggar 🙈😄
Jag gjorde små signaturer på undersidan istället och tänkte att jag ju hade en kon 05-ugn på gång, så jag slängde med muggarna i den. I min naiva nybörjarbubbla tänkte jag att det borde gå eftersom ex dekaler och guld ska brännas på nytt i lägre temperaturer (visserligen inte lika varmt som kon 05, men ändå).
Idag plockade jag upp 05-ugnen och glasyren hade helt tappat lystern. Är det för att det blev ”mellanvarmt”? Kan jag bränna ännu en gång (kon 6 igen antar jag) och få tillbaka glansen som de hade från början?

Tack som tusan till er som svarar 🙏🏼🫶🏻

Bo§e
0

Först måste vi reda ut om du menar kägla 05 eller 5…eftersom du också nämner kägla 6…

?

(Bifogar kägllistan)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-21 20:55 av Bo§e
ViskKeramik
0

#1: 05 :)
Det är färdigglasyrer alltihop.
Glasyrerna i 6-ugnen är amacos Pottery choice.
Och sen skulle jag bränna mayco stroke & coat i 05. Och i den slängde jag som sagt med muggar med pc.

Bo§e
1

#2: Aha, nu begriper jag…🙂🙃

Ja, om man bränner PC i kägla 05, blir det helt säkert underbränt. Den kräver 5-6, och det är många graders skillnad mellan 05 och 5…

Det går säkert bra att bränna om CF-sakerna i 5 eller 6

• Redigerat 2026-03-21 21:28 av Bo§e
ViskKeramik
1

#3: Åh, tack snälla för hjälpen!! 🙏🏼🙏🏼
Jag tänkte att eftersom de redan smält till kon 6 så skulle inte det bli ogjort liksom. Som att man inte kan löskoka ett redan hårdkokt ägg 😄 men glasyrer och ägg funkar visst olika, det var tur jag lärde mig det 😄

Men om jag skulle sätta dekaler eller guld nån gång i framtiden, funkar inte det på pc då? Eller hur blir det då?

Bo§e
1

Glasyrer och ägg fungerar inte riktigt likadant…🙂….men man får räkna med att det blir litet annorlunda varje gång, så inte för många gånger…🙂
Glasyrer kan dessutom reagera litet olika på sådan här behandling.

Guld och dekaler kommer säkert att gå fint. Där är ju temperaturen bara knappt 800°C.
Men, det finns vissa (inte så många) glasyrer som guldet inte gillar….det är sådant som får konstateras genom att testa….

ViskKeramik
1

#5: Tack snälla för hjälpen som sagt! Både här och när jag läst andra trådar du svarat i 🙏🏼✨

ler
0

Bränner man om sakerna så kan det ske att det bildas kryptokrisallina aggregat och så blir det matt men det gäller inte alla glasyrer så man får testa, farligaste är glasyrer med titan

usd
0

#7: Hej Ler! Oj nu blev det lite frågor när jag sent om sider läser ikapp inläggen.

Är titan farligt att hantera både som pulver och i bränt gods? Inte foodsafe?
Finns det "ofarliga" frittor att använda istället?
Och vad gäller för rutil? Det är ju titan förorenad med järn och vanligt i många galsyrer.
… brydd

Ålands folkhögskola
0

Titan är inte farligt - det brukar opereras in om skelettet är skadad någonstans t.ex höftoperation. Rutil är därför inte farligt heller, men det är oklokt att andas in någon damm överhuvudtaget, så var försiktigt med alla ämnen i pulverform.