Förvaring av glasyr
Jag är ganska ny på det här med keramik men väldigt entusiatisk! Jag undrar hur jag bäst förvarar glasyrer? Jag har både blandade och i oblandade i pulverform. Studion (som jag flyttar in i idag!) har mycket insyn och befinner sig i en bio-hub så jag skulle gärna undvika plast så långt det går. Nu har jag pulvren i sina plastpåsar och de blandade i gamla yoghurt hinkar. Kan jag använda glas eller påverkar ljus och värme (det blir riktigt varmt här på sommaren men aldrig minusgrader på vintern)? Om någon har tips på en riktigt bra bok eller två för en relativ gröngöling i keramik så skulle jag också bli hemskt glad!
Tacksam för all hjälp.
Plasthinkar med täta lock är klart enklast. Glasburkar men skruvlock, typ syltburkar, är svårare. Vattnet tenderar att dunsta bort om de inte håller helt tätt. Mitt tips är att du hittar närmaste restaurang som köper majonnäs, yoghurt, osv på 10 liters hink, kollar med dem om du kan få gamla hinkar. Oftast går det bra eftersom det är skräp de slänger i alla fall. Om nån frågar säger du bara att det är återvunna hinkar som hade gått till återvinning i annat fall.
- Redigerat 2026-04-21 10:24 av bjorn.lindberg
#1: Ja, svårt att undvika plast, om man vill ha riktigt tätslutande lock.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
När det gäller böcker, tycker jag att Finn Lynggaards "Keramisk Handbok" fortfarande håller måttet, och är riktigt bra. Det brukar finnas något/några exemplar på Bokbörsen, men de är som regel ganska dyra, tyvärr…
Kan också nämna Prismas Stora Keramikbok, som också är ok (och tyvärr också ganska dyr på beg.marknaden), men om du frågar mig, är Finn Lynggaards bok ändå det bättre valet….
- Redigerat 2026-04-21 11:13 av Bo§e
Finn Lyngaards bok brukar dyka upp som rekommendation. På grund av att den är på svenska antar jag. Jag lånade den på biblioteket och hittade senare en begagnad. Visst den är väl ok men jag skulle inte säga att den är varken bättre eller sämre än samtida böcker som man kan köpa i bokhandeln. Sen är det till stor del vad du söker. Böckerna brukar nischa sig mot ett visst område som tex glasyr eller dreja. Kolla gärna upp keramik böcker på Amazon och läs vad folk tycker. Sen om du vill saluför svenska bokhandlare samma bok. Om du föredrar att köpa här dvs. Ett annat tips är begagnatmarknaden. Sök på tradera. ICA förlag har gjort många böcker som ofta är nischade men bra. Vill du inte köpa böcker finns det idag massor av tips och tricks på youtube. Kolla in John Britt eller Potters Round Table. Det finns många fler. Vill du gå en kurs (video) kan jag rekommendera Ceramic Materials Workshop och deras self guided kurser. Det finns även möjlighet att låna böcker digitalt på nätet. Det hette Internet Archive någonting har jag för mig. Alltså ett bibliotek på nätet, inte piratkopiering. Alltså, stirra dig inte blind på Finn's bok då det finns mycket kunskap därute idag. Derek Au, digital fire, Matt Fiske och glazy är fyra bra hemsidor.
#4: Ja, det finns gott om nischade böcker, som är både bra och intressanta, t.ex. dessa.
Kanske inte de "första" böckerna för en nybörjare, men lärorika komplement, när man väl kommit en bit på väg.
Som nybörjare har man bäst nytta av riktiga baskunskaper, helst förmedlade av någon som inte "uppfunnit keramiken", och som lär ut "trick" som kan leda in nybörjare i återvändsgränder, hur spännande det än verkar…
Internet i all ära, men det är dessvärre fullt av….allt….
Först så vill jag säga att Finn Lyngaards bok är den enda som jag har sett som inte har massa fel så den vill jag rekommendera, och angående plast och ekologi så är det ju inte någon bra idé att hålla på med keramiken heller, det är ju verkligen inte ekologiskt så ett par plasthinkar spelar väl ingen roll
Ja Bosse de är bra. Jag har några av dem. Jag tycker inte det spelar någon roll att boken är nischad. En bok som försöker täcka allt tenderar att bli lite för ytlig. Så vill man dreja kan det vara värt att köpa en bok som fokuserar på det. Sen om man vill veta mer om glasyr köper man en bok om det.
Javisst, det finns mycket som är dålig information på nätet, så därav mina tips. När det gäller keramik så är det många som tror sig veta och är villiga att slåss för sin åsikt. Det finns även galma vedertagna "sanningar" som inte låter sig prövas utan mothugg. Internet är en fantastisk källa till kunskap med alla som generöst delar med sig av sin kunskap. Att förkasta andras kunskap är både respektlöst och stagnerade. Om man då stöter på information som strider mot ens egen kunskap bör man ha lite ödmjukhet. Diskutera istället för att diktera sin egen sanning. Glazy är ett bra exempel med många som tycker sig veta en massa saker. Vidare har vi dopamin medierna som pumpar ur ren nonsens. Flashiga filmer och bilder (så kallade tips) som inte går att återskapa, glasyrrecept som uppenbarligen är skit och så vidare.
Det är inte fel på Finn's bok. Köp den om du får tag på den till ett rimligt pris. Men uteslut inte allt annat av ren trots. Då stannar utvecklingen av.
#1: Tack så jätte mycket för ditt svar. Att hinkarna är återvunna är ju en riktigt bra poäng. Det får bli sådana. Jag jobbar som kock så det är inga problem att få tag i :)
Än edgång tack och ha en fin dag!
#3: Tack så himla mycket för bra tips. Ska kika och se om jag kan hitta Finns bok!
#4: Tack så jättemycket för fina tips. Jag tar med mig hela listan på dina online rekommendationer. Älskar ändå att ha en bok att återvända till så det får bli en kombo av analogt och digitalt. :)
Tusen tack för så snabba och välformulerade svar. Imponerande! Känner mig plötsligt lite tryggare i det här äventyret när jag vet att det finns ett sånt här "community" man kan vända sig till <3
@Ier, du har såklart en bra poäng. Men den första tanken hos folk (som kommer kunna se in i studion) tror jag är plast = dåligt, andra material = bra. Speciellt när de är i en "bio hub". Jag kommer ändå köra på återbrukade hinkar så får vi hoppas att besökarna kan tänka ett steg längre :) I värsta fall får de väl förvaras i en trälåda.
Ja klart pulver kan du ha i en trälåda och så är det beroende på hur länge den upprörda glasyren står utan att det blir använt, jag har sett på en fabrik som har glasyr i stora grytor av rostfritt stål med lock funkar bra också, på sätt och vis bättre på vissa produkter till exempel som att göra behållaren ren
- Redigerat 2026-04-22 09:23 av ler