Keramik iFokus

Keramik

Läst 130 ggr
ElinRos
0

Kiln sitter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har fått denna ugnen och är väldigt osäker på hur allt fungerar. Fick med några ”koner” till ugnen men behövde beställa nya då de som kom med inte va till rätt temperatur. De jag fick hem va dock mycket större. Är det någon som vet om jag kan använda de stora eller om de är helt fel? Om de stora är fel, är det någon som vet vart man kan köpa de mindre? Och finns det några bra tips och trix hur man delar de stora utan att de går sönder? Bara att bryta isär dem?

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Om du inte får tag på Orton Minibars, går det bra att använda de större Ortonkäglorna.
De är pressade i par, som din bild visar, och det är bara att bryta isär paren, och sedan bryta dem på mitten, och använda den smala delen.
Här får du en manual till Kiln Sitter, samt en tabell över käglorna, så att du kan välja rätt beteckning till det som skall brännas.

Antagligen sitter det en, två, eller tre rattar på ugnen, vilka är effektregulatorer, där du kan ställa in uppvärmningshastigheten under bränningens långsamma fas..

Skröjbränning

1. Ladda Kiln Sitter med (lämpligen) kägla 07.
  2. Ställ effektregulatorn (eller regulatorerna) på ca halv effekt.
  3. Starta.
  4. Efter ca 6 timmar, vrider du upp regulatorerna/regulatorn på full effekt.
  5. Kiln Sitter avbryter bränningen när käglan smälter.

Glasyrbränning

1. Ladda Kiln Sitter med en kägla, anpassad till det som skall brännas.
  2. Ställ effektregulatorn (eller regulatorerna) på ca halv effekt.
  3. Starta.
  4. Efter ca 1,5-2 timmar, vrider du upp regulatorerna/regulatorn på full effekt.
  5. Kiln Sitter avbryter bränningen när käglan smälter

Kiln Sittern kräver en del uppmärksamhet. Man får sköta om den, så att den inte kan haka upp sig…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-14 12:14 av Bo§e