Keramik iFokus

Keramik

Läst 370 ggr
ler
0

Dubbla lager glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här ett par tester med dubbla lager glasyr, det undre lagret är betydligt mer lättsmält

Ulla
0

Hm, är det därför det blir så? Vad händer om man byter ordning på glasyrerna?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

Då blir det bara blått, det är när glasyren kokar som det sker och om en hårt inställd glasyr ligger i botten och den mjuka över så blir det inte så bra effekt, men jag ska försöka med dom här och se vad det blir

Bagossa
0

Effektfullt!
Den finns en amerikansk keramiker, Earth Nation Ceramics, som har gjort en glasyr som han kallar Lumos som påstås passa bra till lager på lager effekter som denna. Jag får uppfattningen att amerikaner gillar flera olika lager och jag har sett hur de använder matta glasyrer med blanka i lager. Rätt effektfullt det med.

Bo§e
0

Spännande…! Det kan bli många olika varianter, beroende på glasyrernas samspel.
På exemplen här ovan kan man se hur den lättsmälta glasyren har en viss "reaktiv" inverkan på den övre.
Har också sett kul exempel, där den överliggande glasyren flyter omkring som "isflak" på den undre…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

#3 ja en gammal teknik i Japan med en matt vit på en svart, matta glasyrer med talk funkar bra.
#4 det är så klart nästan obegränsat hur många olika effekter man kan få, själv tycker jag bäst om med bara ett lager glasyr men ibland så kommer det ett projekt där det är lättare med två lager, har gjort ett helt hus med två glasyrer men kommer inte ihåg vart det var, Helsingborg kanske