Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringengober
Läst 239 ggr
Catsan
0

Att blanda engobe

Var på kurs i Danmark och där användes engober efter det här receptet:
39% Kaolin
39% Flint (misstänker att det är kvarts?)
22% CF2 (engobelera)

Nu har jag beställt hem div. material men missade det här med kaolin och flinta🙄
Har nu blandat små satser av bara CF2+färgkropp för att testa om det funkar.
Vad tror ni?

Kan någon förklara varför man tillsätter Kaolin och Flinta till engobeleran?

Bo§e
0

Det är inte så stor skillnad mellan flinta och ren kvarts, men flintan innehåller, förutom kvarts, även (typiskt) små mängder kalcedon och opal, vilket bl.a. förändrar kristall- och pulverstruktur.
Flinta kan ofta ersättas med kvarts, även om det finns undantag.

Man kan engobera på olika sätt.
Traditionellt appliceras engobelera på läderhårt gods, och då är det inte alltid nödvändigt att tillsätta något till engobeleran. Tillsatser kan möjligen behövas, om krympmånen skiljer sig åt mycket mellan engobe och underlag, men ofta fungerar det med enbart engobelera.

Dock har det på senare tid blivit populärt att engobera på torrt eller skröjbränt gods, och där gör tillsatserna nytta, för att göra engoben "kompatibel" med underlaget.

Om du tänker engobera på läderhårt gods, kan du prova med CF2 utan tillsatser. Det kan mycket väl fungera utmärkt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-07-25 15:09 av Bo§e
Catsan
1

#1: Tack!
För snabbt o utförligt svar🙏
Det är läderhårt gods jag kommer engobera på😊

ler
0

Ja det där receptet är vanligt i Danmark, vart var du på kurs? Det är för att minska plasticiteten som man har i kaolin och flinta/kvarts och så blir den rimligt vit också

Catsan
0

#3: på Holbäcks kunsthögskola var kursen

ler
0

Kul inte långt från mig, vad tyckte du om kursen?