Fullständig novis-hur börjar jag?
hej!
Jag heter Inga-Lena och är Sajtvärd för Alternativbehandlingar. Mitt intresse för konsthantverk har blommat upp så smått, och nu har jag skaffat en drejskiva och 20 kg lera.
Men vad tycker ni att jag skall börja med för att "känna in" materialet och få en hum om hur det beter sig o s v..? Kan jag börja dreja på en gång..?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Hej, och välkommen! Ja, det är ju en del att komma på men personligen så skulle jag rekomendera en kurs i drejning så alla frågor som kommer när man sitter där med leran i händerna kan få ett svar så där i början. Var bor du? Det finns säkert någon här på forumet som har kurs eller annars så brukar det finnas på nästan alla kursverksamheter! Lycka till!
Tack Hubert! Ja, det är nog en bra idé, den att börja ifrån början s a s. ;) Har drejat lite tidigare men det är ett tag sen så en uppfräschning sitter nog inte helt fel. :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Du kan säkert känna in leran ..leka lite osv men ska du lära dig nått så bör du gå en drejkurs för någon som kan grunderna..Har själv lärt mig på egen hand det tog 15 år…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej! Jo, en kurs som Hubert säjer är nog det bästa, men jag vet av egen erfarenhet att man kan vara väldigt ivrig att få testa med en gång. Om du nu har drejat lite tidigare så kan du nog fräscha upp minnet genom att titta på you tube. Där kan man ju hitta klipp på hur man knådar, centrerar osv.
Ja ivrig kan man ju vara men har du provat förut så kanske det kommer om du knådar en lagom bit som rymms i dina händer, försöker att inte ha i någon luft i knådningen, lägger på den på drejskivan, tar vatten och håller om och så kanske du kommer ihåg när du sitter där!
Om jag hade haft drejskivan och leran hade det inte gått att vänta flera minuter, timmar, dagar, veckor tills det finns en lämplig kurs :) utan jag hade satt igång ändå, kan knappast skada.
För mig har det varit en stor hjälp att inte behöva tänka på vad leran kostar utan jag har återanvänt all lera. en o annan sak som blivit bra har jag sparat och bränt,men det allra mesta i början var bara "drejträning" som jag sedan knådade på gipsskiva och återanvände en annan dag. Då räcker 20 kilo till mycket träning! Oavsett om man gått kurs eller inte så är det ju träning och tränig som ska till. Så att gjuta sig en rejäl gipsplatta att knåda kladig lera på är ett tips.

Jag brukar surfa runt på YouTube. Man kan hitta många bra tips där. Sök på throing pots så har du lite att titta på innan du sätter dig vid din egen drejskiva.
Det finns en del att hämta på biblioteket också. Att läsa i keramikhandböcker och titta på bilder triggar igång minnet i både huvud och händer ibland.

En bok som heter På drejskiva är väldigt pedagogisk vill jag minnas. Minns tyvärr ej författaren.
Ta ej för liten klös, minst 500 gram. Lek! Ha kul!
Ett tips från abbi är ju Simon Leach på youtub..där finns väl nästan allt med,,- plus att han verkar så trevlig…kolla där så får du många tips..sen är det "bara" att träna tills det sitter i fingerminnet..lycka till

#9 Bokens författare heter Elsbeth Woody. Boken finns inte längre att köpa i bokaffärer, men jag hittade min på tradera för en billig penning.

Har bara lånat den på bibliotek, minns att jag tyckte det var en bra nybörjarbok. Då fanns inte you tube…
Annars kan du få en intensiv kurs från nån här på forumet
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/