Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 5593 ggr
drake3
2

Knåda eller slå

Knådar ni eller slår ni leran innan ni börjar dreja?

abbis
0

lerkvarn…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

frykis
0

Håller med Abbis.. skonar mina axlar och handleder, man är ju ingen ungdom längre.

Neff
0

inget av dom, drejar direkt ifrån paketet.

poja
0

Samma som Neff.

troll
0

"Slår" paketet (typ tappar det på golvet)och drejar direkt! Det finns aldrig luftbublor i mina paket, men läste någonstans att vattenmolykylerna lägger sig på ett visst sätt pch att man "slår dem rätt". Det funkar - leran blir mjuk och smidig efter lite bankning! Till "gammal" lera har jag kvarn.

/Marie

Rozzy
0

Slår klösen rund.

KeramikeniSkredsvik
0

Gör som Troll

[ReijmyreStengods]
0

Kvarn…kvarn…kvarn…kvarn..kvarn…kvarn……………………

Danielsdotter
0

Gör också som TrollGlad

L.A.E
0

kvarn….kvarn….

pyromanen
0

knådar och slår för hand, men en kvarn står överst på handlarlistan.  Har fastnad för att en blandning av två leror blir snyggst i min ugn och i mina ögon.. och det är altså lite för mycket jobb för hand..

Lilja
0

knådar mest slår lite ibland.

cupcake
0

Slår eller "tappar"

drake3
0

Det är väl för jag är oerfaren……..men jag tycker jag knådar in luft

lotta2
0

kvarn om det är min standarlera, annars bankar jag lerpåsen i bordet ett par ggr och bankar ihop en klös med utsidan av handen…

Elorion
0

Formar en klös direkt från paketet… "knådar" leran när jag centrerar.

susanne.k.wall
0

Innan min lerkran började släppa ifrån sig massa avlagringar av div slag använde jag den, men jag knådade då också. Numera knådar jag bara.

lottapastationen
0

slår och knådar behövs inte så mycket nu för tiden tycker jag finns inga luftbubblor i den man köper,

Hubert
0

Skär av en klump, formar till den, rullar en kon i botten och börjar sen och dreja. Om jag har ett lite hårt paket så slänger jag det ett tag i golvet och det brukar bli lagom mjukt.

sore
0

Jag knådar..när jag drejjat utan att knåda den så blir det nästan alltid luftbubblar…

mangobango
0

Spiralknådar stora, fårskalleknådar små klösar. Jag vill göra så lite centreringsarbete på drejskivan som möjligt, så jag knådar. Men snart är det kanske slut med det…. har köpt en lerkran nyligen och snart ska jag ha fjutt på den och då… får jag se hur mycket knådande det blir.

Vanja-K
0

Räcker det att slå leran i golvet ett par ggr?? Gör ni det varje gång när lera tas från paketet?

Vore perfekt om jag slipper knåda. Har lite svårt för  det. Därför gör jag så  sällan stort gods.

Vavrakeramik
0

Lerkran! Tycker man sparar kraft på centreringen om leran är bra kranad!

I-BW
0

Jag kör på samma sätt som Hubert

EvaLeraMM
0

Knådar och knådar som #21. Det är det tråkigaste jag vet…

A.M.L.
0

"Tappar" paketet i golvet ett par gånger, mindre saker klappar jag till och drejar direkt. Ämnen till större grejer knådas.

A.M.L

LenaStina
0

Jag knådar alldeles för mycket har jag förstått nu. Ska tappa mycket mer i fortsättningen.

Jag brukar väga upp klumpar för att få lika stora muggar till exempel. Sedan knådar jag varje klump. Kör ni mer på känn? Jag menar drejar man på klös måste man ju vara ganska skicklig för att få samma storlek på muggarna.

abbis
0

Dreja på muggar på klös är inte så svårt alls..brukar ha tummen som mått på hur mycket lera som ska med upp.sen är det bara att mäta höjden på insidan och diametern.

Vanja-K
0

Tack ! Nu ska jag testa att slå leran i golvet.

Hur är klösen som ni drejar på. Mjuk eller hård? Har bara testat en gång. Det gick åt skogen. Kunde inte ens centrera klösen. men då var den mer än läderhård.

lotta2
0

Jag gillar att dreja på klös, det går ju fort, men jag har en taskig ovana när jag drejar på klös som gör att jag ofta hellre drejar på kakelplattor - jag skär av antingen för högt eller för lågt. För högt och det är inget att spara med lövtunn botten, och för tjockt = evigheter att beskicka. Framför allt på lite hägre skaer som muggar eller skålar har jag detta problemet, inte på smått.

Ingen som har ett enkelt smart tips att få bra tjocklek på det som man drejat på klös?

LenaStina
0

#28 Alltså man blir ju imponerad av dej abbis. Du verkar göra alla moment på effektivaste sättet. Önskar att jag hade lite av din drivkraft.

#30 De få gånger jag har drejat på klös skär jag också av på fel ställe. Jag undrar också om det finns några bra tips…….eller är det bara ovana?

Bruzapetra
0

Jag drejar mina muggar på klös bla och då gör jag så att när jag dragit ut bottnen och ska dra upp första gången använder jag ytterhanden att göra en inbuktning eller valk där botten ska skäras av. Också lättare att lyfta av då när man har nåt att ta om.

abbis
0

#32 du sa det före mig bruzapetra..

abbis
0

http://www.youtube.com/watch?v=PxyZ6qk0w34

Här ser ni hur han drejar på klös..killen med dom beiga byxorna som inte blir smutsig..

LenaStina
0

Ja, den killen är inte dålig!!! Tack för tipset om klösdrejning.

Nästa problem är ju att skära av rakt. Hur lyckas ni med det? Det ser ju ut som killen på filmen låter en mjuk tråd (inte ståltråd) följa med runt i farten och sen drar han till och får ett rakt snitt. Är det så man brukar göra?

abbis
0

Jag har björntråd..= kraftig sytråd

LenaStina
0

#36   aha, är det björntråd.

Tänk vad mycket man inte vet………när man trodde att man visste det mestaFörvånad.

drake3
0

Jag testade att bara ta leran direkt från paketet, det gick jättebra.
Eftersom det var så läng sedan jag höll på med keramik går jag nu på kurs i Karlstad och våran lärare säjer att man ska slå klösen många gånger för att förbereda klösen för drejningen. Den blir snurrad som en snäcka….

Neff
0

38

Be din lärare motivera varför man "ska" slå klösen många gånger.

Nästan all lera som används i dag är maskinproducerad och är sådeles redan kranad från fabriken. Att man "ska" knåda lera är ett arbetssätt som hänger kvar ifrån tiden när leran grävdes upp och bearbetades av keramikerna själva.

susanne.k.wall
0

Jag kan tycka det är lite mediterande att knåda leran som en solfjäder till en kon…..Tror det var Finn Lynggaard som skrev att leran ska knådas åt samma håll som man ska dreja då får man bra drejegenskaper.

abbis
0

Jag har provat att slänga leran o golvet då jag drejar XXX-L fat men alla har spruckit eller exploderat i ugnen…så jag bankar bara klösar i golvet som skall drejas på klös så jag kan bearbeta leran på drejskivan…

Elorion
0

Det handlar väl om att få lerbladen i samma riktning i leran…

martensson
0

Ältar alltid min lera. Går inte komma ifrån att det blir det bästa slutresultatet och att man kommer fram till det fortare än att bara ta det direkt ur paketet och dreja. Tänk på att leran ligger paketerat länge och det är massor av ojämnheter vad det gäller fuktigheten i leran!!!

drake3
0

Vad är Älta lera?
Folk som ältrar sina problen vet jag vad det är men inte att ältra lera.

Ulle
0

älta är väl, så vitt jag vet, det samma som att knåda…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

drake3
0

Jag gör så många andra nu ….skiter i att knåda eller slå och det går jätte bra. Har förstått att detta gäller om leran är färsk.