sno andras prylar.
Jag sitter här och surfar runt bland sveriges keramiker/krukmakare.. jag hittade en liten pryl som jag vart fullkomligt förälskad i. Jag vill göra såna… Men är det verkligen ok att "sno" någon annans ide? Vad tycker ni? Är det ok?
Jag vet inte riktigt vad jag tycker.. både och lixom… Vad hade jag tyckt om det kom någon och stal min ide.. bläh..
hmm vad svårt! jag tycker inte att det är ok att sno rakt av men man kan bli inspirerad av andra att göra något annat/liknande.
det är ju lite svårt eftersom jag inte vet vad det är….lägg ut en länk så kan vi sno det allesammans….haha
Om det är något alldeles eget någon hittat på tycker jag absolut inte det är OK att sno idén. Nåt annat om man låner och gör sin egen variant av nånting. Svårt att uttrycka sig i så generella termer, lättare om man tar ett exempel kanske.
Jag tror att du redan svarat på frågan…
Det låter precis som om du inte tycker att det är ok att sno…
Köp den istället!

man får behandla andra så som man vill bli behandlad själv..

Det här diskuterades mycket i tråden vitlöksrivare.
Det beror väl helt enkelt på vad det är, är det en unik produkt så tycker jag absolut inte att det är ok.
Kan ev tänka mig att det är ok att göra en för egen del att ha hemma, och varje gång erkänna när någon frågar. Men tror att det känns bättre att avstå.
En variant är ju att fråga keramikern ifråga.

Tycker inte heller det är okej att sno rakt av, vilket jag antar att du inte menar heller… Men ser man typ, åh blomkrukor, det vill jag med göra och så gör man egna, det är ju en helt annan sak. Det finns ju inte så många uppfinnar keramiker. Man gör mångt o mycket samma men på sitt eget vis!
Vore intressant att veta om du funderar på nåt speciellt, nåt som vi andra inte kommit på:D Typ en kavel i keramik eller nåt….datamus i lera…
Nja, det är en pryl som jag INTE hittat ibland Ifokusmedlemmarna iallafall:) Tror jag… det finns ju ganska många medlemmar här:)
Eftersom jag tyckte hennes var så klockren och toppensnygg så kommer jag INTE att prova göra en likadan…. men kanske en som är till samma ändamål. Det finns ju redan i hemmet men de är ack så fula (iallafall mina).. Så jag drar mig nog inte för att göra en i min egen regi.
Tack för svaren iallafall, man får kanske sätta gränsen själv.
Och ni… ville ni veta vad det var?…. En simpel ströare:))
www.malinjansson.com Sååååå snygga!!!
Trevlig hemsida och en proffskeramiker med ett eget stuk! Klart man inte kan sno den designen! men man kan ta fram en alldeles egen ströare istället, annan form, annan ytdekor…! så tycker jag.

Håller med pyromanen!
Blev själv lite sugen på att göra ströare när jag såg hennes sida. Fast hitta min egen stil då förståss.

Ja, de var jättefina! Som sagt ströare har ju många gjort så det är väl bara fritt fram:)
Gör en egen ströare..helt OK..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
ja keramikstöare har väl funnits sen pepparn upptäcktes.Man behöver ju inte plagiera de finns ju hur många utryck som helst.För några år sen gjorde jag några men det vart inget av det då.Gjorde havssaltskålar istället,vem kom på den ide´n inte vet jag.

Sådana fyrkantiga ströare gjorde jag för c.a 10 år sedan fast vita.
Oh tack för länken!
Vilka vackra alster hon gör! Hoppas hon finns här på forumet och tar åt sig av berömmet.
Hon håller till i Malmö vilket får mig att längta dit igen, det är en sån mysig stad.
Webbutiken kom jag inte in på, nån som lyckats?
Såna vill jag ha. Vilken härlig form. Jag kommer vilja krydda maten fast det inte behövs! *ler
Jag vill bara känna på dem, hålla dem.
Ska bokmärka så att jag kan ringa eller maila om priser…
Japp EGNA ströare blir det. Men visst var de underbara:)
Ströare får ju vem som helst såklart göra och hjärtat är ju en väldigt vanlig och trevlig symbol…men trist blir det om man gör en precis likadan, men visst om man gör en "helt annan" hjärtform med annan glasyr, så tycker jag faktiskt att det är ok. Men ändå skulle jag nog inte…skulle nog försöka tänka ett steg längre eller "åt sidan"…???
A.M.L

För ett tag sedan, i Köpenhamn tror jag, så jag ströare som är typ samma men ett annat utseende, mera runda, men ändå tänkta att liksom hållas om, så en ny utformning är nog ok, liksom de flesta skriver här, men plagiat är väl inget kul heller

om det var mina produkter vså feel free dom är så jobbi´ga att producera så den som orkar får gärna köra på , skulle vara kul tycker jag att se hur nån annan skulle tolka det man gör ..
jag tycker att man kan använda andras objekt som ispiration, men jag antar att du inte behöver sno grejer rakt av för du har väl egna ideér?

Om du ska "sno" en ide, se då till att du förbättrar den! Annars:låt bli
Man kan vara ganka säker på att det mesta redan är gjort.

Ponera: du har fått en alldeles lysande idé som du funderat ett tag på och förfinat. Sedan just innan du ska till att producera så ser du att en anan keramiker redan gör PRECIS samma sak!
Hur gör ni då?
Hur många former finns det? Visst är det väl så att man "småsnor" ideér - men gör om efter eget huvud annars gör man ju kopior. Och det är fult, tycker jag.
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se

Jag vill gärna svara #21 så här. Fortsätt gör det du tänkt. Absolut. Har två keramiker kommit på samma sak samtidigt, har båda två lika stor rätt att göra sin grej.
Jag ser folk som snor av mig titt som tätt och en del bryr sig inte ens att göra sin egen grej av det..Eftersom jag hållit på i 35 år är det svårt för en nybörjare att säga att det va deras idé..så är det bara..Antingen får man ta det som en komplimang eller så får man tänka att personen ifråga inte är speciellt duktig för måste man sno andras idéer så är man inte tillräckligt kreativ att få fram något eget..Vem vill vara en copycat..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/