Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4576 ggr
maria333
1

raku+oljefat=sant?

Hej,

jag är väldigt nyfiken på Raku och hoppas gå min första kurs någon gång under våren. Någonstans har jag läst/sett att man kan bränna Raku i oljefat, stämmer det? Är det något att rekommendera?

Undrar/Maria

Vanja-K
0

Visst, men du måste bygga och fix lite med oljefatet. Man gör en rakuugn alltså av oljefatet

maria333
0

OK, jag förstår att det inte är så enkelt, finns det en beskrivning någonstans? I en keramikbok el. på nätet, känner någon till det?

Undrar /Maria

Dolomit60
0

Det är inte så svårt att bygga en rakuugn !

Du ska ha:

En brännare, med gasolflaska fiberfilt, oljefat något att fästa fiberfilten med (Exempelvis kanathaltråd,m och porslinsploppar, eller ett pereforerat stålband) du behöver också en sliprondell, och en borrmaskin. Du kan i princip klara dig med handverktyg också men det tar betydliugt långre tid, och frestar en del på tålamodet, ( åtminstånde om man är lika otålig som jag  !) Det kan vara bra att ha vissa andra vanligt förekommande handverktyg också.

När du har oljetunnan, och sliporondellen, ska du bestämma hur hög ugnen skall vara. Du ska tänka på att den först plattan i ugnen kommer några centimeter ovanför botten, och att du skall kunna komma till med rakutången utan besvär. NU skär du av tunnan med sliprondellen, så du får ett ugnsrum, och ett lock av den övre resp. den undre delen.

Därefter skär du upp ett litet fyrkantigt hål i nedre ändan av ugnsrummet på kanske tio - femton Cm. i kvadrat. (Inte i botten, utan på tunnans "kropp" så att säga. Hålet är till för brännaren. Du kan placera hålet en liten bit upp, eftersom det längst ner i botten kommer ligga filt.

När själva ugnen är färdig, ska du skära till fibetrfilten. den skär du med hobbykniv, eller vanlig sax. Först skär du en rund form som passar inuti tunnan, och lägger i botten. Därefter skär du en bit som du kan klä väggarna med.  det är vanligt att man skär till den viten, så att det blir lite filt kvar i toppen, när man är färdig.  I så fall kan man skära några lodrätta snitt ner till tunnans kant i filten, som man lägger över kanten, så att filten lixom hänger över tunnans kant. (Men filten skall altså vara hel inne i tunnan.)

Vill man kan man strama greppet om filten genom at lägga ett pereforerat stålband om, som man drar åt med en såndär skruvanordning, som finns att köpa till. (Jag vet inte vad det heter, men det finns i bygghandlar; Den består av en skruv som sitter i ett hål, och när man skuvar på skruven, dras bandet åt . råga på bygghandlen så vet dom.) Ett annat sätt att fästa filten är att borra små-par hål ( i tre exempelvis olika hödjer i tunnan Om man har porslinsknappar med likadana hål-par i (Det gör man själv) så viker man kanathaltråden dubbel, och kör igenom kanppen (på insidan) filten, och tunnan. därefter vrider man runt kanathaltråden, med en tång, så den sitter fast. Och så skär man ut hålet för brännaren i filten, och så har man en ugn ! På samma sätt klär man nu ugnslocket med fiberfilt. ugnslocket bör ha ett hål i toppen, där gasen kan gå ut. Hålet täcks under bränningen av en bit ugnssten, eller en bit av en gammal sprucken sättplatta eller liknande. Om du griper om din handled, så når du inte riktigt runt. Men släpp greppet, och samla långfingret och tummen till samma grepp igen, Nu visar du med handen ungefär huisr stort hålet  skall vara.

Folk som är vana vid Raku kan med vägledning av ugnens färg, pjäsernas glans, och lukt etc. avgöra någelunda var temperaturen ligger, och när grejerna skall upp. Det är svårt i början. Därför är det bra at ha en batteri-pyrometer. Ska man ha det, är det bra att ha ett hål för purometern ocså, och någon anordning så att den sitter fast som den ska. ( om den inte sitter i locket förstås)

När själva ugnen är klar, så lägger man brännaren i botten av tunnan, och riktar elden sidledes. Riktar man flamman uppåt riskerar man att värmen blir ojämnt fördelad, pga. bristande turbulens. Värmen skall lixom "jaga" runt i tunnan, längs väggarna. brännaren läggs tillrätta med hjälp av brandsäker sten, eller en gammal sättplatta el. dyl. Längst ner i tunnan bör det ligga en platta, som säkrar stabiliteten , (under flamman) ovanpå kan man sätta ännu en platta som vilar på tre klossar, eller korta pelare (sättmaterial )

Locket bör vidare ha ett, eller ett par handtag, som är utformade så att dom inte blir för varma. Det gör man av nån gammal träbit, eller tillböjd järnbit som man hittar nånstans, och skruvar fast. (Järn kan ju bli varmt, men det kan kläs med tra.) självklarat bör handtqaget inte sitta för nära utluftningshålet.

Om Man vill kunna flytta på ugnen kan det vara bra att ha handtag även på själva ugenen - Det skruvar man bara dit !

När man har fått till ugnen är det br om man har en oljetunna till att skära upp, för man ska ju ha något at ha sågspånen i…..

Det finns tusen varianter av dom här ugnarna, och det behöver inte vara en oljetunna. På senare år har alltfler börjat använda kraftigt hönsnät i stället för oljetunnor. Man skär då ut en en (rund) botten, av nätet, och lägger resten av nätet, som en cylinder runt botnen. (ungefär som när du rullar ihop ett papper, och ställer på högkant )

Man kan också använda en gammal kasserad ugn, eller vilken som helst behållare som bara tål värmen. Man kan också använda en tegelhög med jord över, och jag har också hört om folk som använder lecablock. av gammalt kasserat tegel från riviningskåkara  kan det tillverkas permanenta, ugnar eller ugnar som rivs, och bygs upp/ förbättras sässongsvis, eller när tillfället bjuder. en sådan ugn kan fö. lika gärna eldas med ved, eller koks om man vill.

Raku är en väldigt billig, och förhållandevis lätt teknik att tillägna sig !
Det som kostar är framför allt pyrometen, och brännaren.

Men såväl brännare, som pyrometer är ju grejer som man kan ha nytta av länge, och kanske även i andra sammanhang än Raku med tiden.

En brännare kostar nån tusenlapp, eller ett par. Det gör en pyrometer också. Därtill kommer gasen, som är dyrast innan man har en flaska att byta med. (det är pant på dem)

Det blir ju en del stålar samlat, men man kan ju köpa det lite pö om pö.

Men det är roligt att ha rakuugn, och den håller länge !

Att bränna Raku i oljetunnor är absolut "att rekomendera" !!!

Hoppas att jag skrivit begripligt, och att du kan använda informationen till något ! ( i annat fall får du berättavad som är oklart.med risk för ett ÄNNU LÄNGRE inlägg…)Flört

maria333
0

Hej Dolomit60,

tack för ett fantastiskt svar!

Nu ska jag sätta mig ner och läsa igenom det i lugn och ro, för att sedan förhoppningsvis börja planera för en egen raku-ugn till våren. Det vore så himla roligt! Jag ska, som sagt, också gå ett par kurser…Tack än en gång för detta uttömmande svar, det är nog fler än jag som har glädje av det! Bästa hälsningar/Maria

Vanja-K
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Superbra beskrivning Dolomit till Maria 333 Här kommer en bild på en hemmagjord.

HannaBroberg
0

Jättestort tack. Det ska bli mitt sommarprojekt för jag har ingen glasugn på landet. Det verkar vara en ganska enkel modell.

Jag undrar om man kan skröja i en sådan ugn också?

Hanna

LenaStina
0

Jättestort tack Dolomit60 från mej också. Med den utförliga beskrivningen verkar det lätt som en plätt. Jag har skaffat alla ingredienser till en ugn för något år sedan men inte monterat det än, men nu till våren ska det äntligen bli av. Kan inte snön smälta snartFundersam

Dolomit60
0

Man kan mycket väl köra skröjbränningar i en rakuugn.

Man kan i princip även köra vanliga glasyrugnar också. i det senare fallet kan det eventuellt vara lite svårt att koma upp i temperatur. Man kan då använda två brännare - en på varsin sida. Lågorna skall då "jaga varandra", och inte kollidera.

Vidare kan man använda sig av en speciell fiberfillt för högre temperaturer. Det är lite delade meningar om högtemperaturfiltens pris, livslängd etc - men det fungerar ! 

Problemen kan vara att det kan vara svårt att styra gaslågan precis, och min ugn går ner väldigt snabbt i temperatur.

Man ska komma ihåg att köra långsamt upp till 600-graders- strecket, om man skröjar. en skröj behöver ju inte vara llika precis, som en glasyr, så det är bara att köra på !

Dolomit60
0

Ja, just det; som på Vanja-k:s bild, det glömde jag.

Men det är många som sätter fast en ugnsstapel, att lägga pyrometern i - Det är rätt smart ! Det blir lätt lite bökigt med pyrometern i locket, som ska lyftas igen, och igen. ( Tänk på att pyrometern är dyr och ömtålig ! )

Bruzapetra
0

Jag är så imponerad av dina alltid lika uttömliga och tydliga svar Dolomit:D Alla kan bygga en ugn nu!! Jag ska med fixa till en nu till våren hade jag tänkt. Det tråkiga är som du säger att det blir ganska mycket pengar även om det är ett hemmabygge…

har nån ett bra tips var man kan köpa en brännare för en hyfsad peng. med slang osv….

ingvar
0

En variant är att inte ha någon botten i tunnan och då heller inte något löst lock. På det viset lyfter man tunnan med två handtag upp och ned över sättmaterialet som står på backen. Då kan man ha två omgångar sättmaterial och lyfta tunnan från den ena brännomgånget till den andra om man vill och behöver bränna mycket. Mina tunnor är lätta och jag har inte gjort dom så höga och klarar av att ensam lyfta dom upp och ned. Detta spar mycket energi eftersom jag inte öppnar något lock som släpper ut all värme, dessutom är det en bekväm och lätt arbetsställning att sätta och plocka ut materialet.

Skorstenshålet gör jag inte i taket, utan längst upp på sidan av tunnan på motstående sida av hålet för gasbrännaren. Då kan jag titta in i tunnan på materialet och avgöra när det är färdigt.

Hälsningar Ingvar

pluppan
0

såg en variant där de fäst sådan där tunna utan lock i en gammal barngungställning så kunde man bara enkelt hissa upp tunnan och plocka ur grejerna. enkelt om man är ensam och bränner.

Dolomit60
0

Jag har bara hört talas om dom här metoderna innan - jag har aldrig sett någon arbeta med dem. Det verkar mycket praktiskt om man vill göra stora rakugrejer.

Det kunde faktiskt vara rätt kul at göra några riktigt MEGA- STORA rakugrejjer nån gång ! Har man bara filten är det ju bara att gå igång egentligen……

Men hur gör man med underlaget ? Jag antar att man har en ugnsplatta, men asfalt riskerar väl att smälta ihop med plattan exempelvis ? fliser ? sand ? eller vad ?

RudeGirlPottery
0

Det finns superbra filmer på You Tube där man bränner Raku i tunna. Se och lär!

Hubert
0

Det jag klurar på är hur man gör för att sättmaterialet inte ska spricka pga att det blir avsvalnat för fort. Det hände mig även när den låg kvar i tunnan när jag glömde och lägga på locket.

Vanja-K
0

#11 Det som du skriver oma att lyfta tunnan verkar smart. Har sett detta på klipp på you tube.

Lilja
0

#11 Ingvar har du foto på din rakuugn? Låter som en smart idé. Vilket vårtecken att vi börjar prata om att bygga rakuugnar! Ska iväg till en keramik kollega och bränna om ett par veckor så nu gäller det att ligga i och producera saker. Ska bli så kul!

Dolomit60
0

Altså när jag skrev att jag inte testat "dom här metoderna, menade jag inte Raku generllt - det har jag ganska god erfarenhet av. Jag menade det här med att hänga upp upochnervända tunnor över pjäsen, ohc sånt.