Stenar i keramiken.
Är det någon som har prövat att infoga stenar i sin keramik och sedan bränna? Vad händer med dem i så fall? Kvarts lär ju inte smälta
men hur är det med andra bergarter?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har haft små stenar i nån gång när jag har bränt lera som var direkt från marken. Det hände inget med dom stenarna. Jag har svårt att tänka mig att vanliga stenar skulle smälta.
Jag undrar om det går lika bra med alla stenar. Lera är ju eroderat berg (även om den är uppblandad med annat ). Det här är nog en fråga för Tora. Jag får ta och skicka ett mejl till henne.
_
_
Jag har inte provat att infoga stenar, men jag har glaserat fast stenar som knopp till lock eller som dekor. En del stenar ändrar färg eller blir lite blankare, andra händer inget alls med. Men jag har hört (här på forumet?) att för stora stenar kan spricka eller t.o.m explodera.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Brände du dem upp till stengodstemperatur då, eller var det i rakubränningen?
_
_
Stengods, kägla 8.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hej
På en kurs jag gick fick vi lära oss att inte använda stena i leran för att de kan explodera och slå sönder både ugn och andra föremål.
Vi fick jöra fördjupninar i lerföremålet och efter bränningen klisra fast stenar i fördjupningarna.
Jag trodde att dom eventuellt kunde smälta, inte explodera. Det måste väl bero på att det kan tränga in fukt på något sätt i stenarna? 
_
_

Nej stenarna är kanske inte helt kompakta, eller så är det något annat som gör att dom sprängs, dom kanske är gjorda av flera material som inte kommer överens ?

När jag gick silverclay utbildningen fick vi lära oss att naturstenar består av olika materia och därför kan de explodera eller ändra färg. men ett tips är att först provbränna alla stenar i en uppoch ner vänd skå,l om de exploderar så blir det i alla fall inte sådan kraft att de slår sönder ugnen ( om du inte ska andvända sten bumlinga, stora stenar alltså det skulle jag inte våga prova)
Jag pratade med en kompis idag som hade infogat hematit från ett trasigt smycke i sin keramik. Det hände ingenting med hematiten vid bränningen. (Hon bränner i lergodstemperatur).
_
_

Jag har bränt grön mossagat och den tappade färgen helt och blev beige med lite bruna fläckar