rakubygge
Jag skall försöka mej på att bygga en vedeldad raku-ugn.Någon här som har gjort det? Var det svårt? Tacksam för svar……
en till som ska bygga…. så jag söker med tip å råd..
Jag har byggt min efter UR-akademins video om just Raku..vet inte om den finns att få tag i fortfarande..(en bibliotek har ju videos) ugnen funkar jättebra..byggd av lecablock..jag ska göra om min och ta eldfast sten ist så att den blir lite tåligare mot väder och vind..om någon är intresserad så kan ni få låna videon..
jag är intresserad :-), du kan inte spela av videon, betalar givetvis vad det kostar + frakt.. vore jätte tacksam :-)
om vi är fler som vill ha videon, går det ju att lämna in den i en fotoaffär och göra om till DVD, så du kanske kan bränna på datorn sen? så kan vi ju alla som vill ha dela på vad det kostar, bra ide va ;-)??
jo, vad heter filmen?? väntar på att UR ska ringa upp, man kan tydligen beställa från dom…
pratat med UR nu, den heter rätt och slätt - Raku, kostar 300 kr på VHS, finns inte på dvd TYVÄRR…

Jag har ett kompendium som beskriver bygget steg för steg.Ett alternativ till videon.
#7 kan du scanna och lägga ut eller är det skyddat på något vis?
annars finns det en del bra ritningar för ugnsbygge här i gamla trådar i forumet

Det är inte skyddat. Jag kan kopiera om du är intresserad.Det är samma ugn som på videon.
gismo- om du vill får du gäääärna scanna in och mejla till mig, eller lägga ut det här om du har möjlighet..
just nu sitter jag och klurar på HUR jag ska få ihop 3000 kr till en drejskiva, har hittat en på blocket som verkar OK, men HUR ska det gå till… råna en bank 

Jag är med!!!:D Jag har alldeles för mycket på vill ha listan för tillfället…

Jag ska försöka att scanna,ni får ha lite tålamod för jag är inte så datavan.Hej så länge
Min vedeldade rakuugn i leca funkar utmärkt, kommer upp i temp på ca 45 min när jag brassar på och var billig att bygga, men om jag skulle göra om det så skulle jag bygga av nåt mer hållbart än leca! Nu är den 3 år och det hela bara trillar isär….

Nu har jag scannat in ugnen.Nu fattas bara mailadressen.Jag känner mej lite osäker på att lägga ut den här…………
Hei gismo! Her er en til som henger seg på;) Om du ikke får til å legge det ut så alle ser det, kan du maile tegningene til meg også?
Om ni inte vill lägga ut sin egen mailadress öppet i forumet så kan ni ju skicka ett personligt pm genom att klicka på den personens Avatar ( bild) som ni vill skicka meddelandet till, och då kommer ni ju till medlemens personliga sida och sedan i övre högra hörnet på den sidan finns det en flik att klicka på som det står kontakta på. Då kan ni skicka ett privat meddelande, men ex era mailadresser, så slipper ni problem med spam etc…
( Bara lite info i fall någon missat denna mycket trevliga funktion så man kan "prata" massor med intressanta personer privat…)