Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1400 ggr
rakuLotta
0

första bränningen

ÄNTLIGEN har jag fått mitt trefasuttag till min ugn och ska göra min första bränning. Eftersom ugnen är ny så ska den ju brännas tom. Ska man sätta käglor i den tomma eller vänta tills man har glasyrbränning.? Alltså, blir toptempen samma tom som med gods i undrar jag?

Jag är ju helt novis på detta med bränning så jag kanske kommer med en massa underliga frågor framöver. Ska bli riktigt kul och spännandeSkrattande

Mvh Lotta

kinnekulle
1

Hej Lotta och grattis, Äntligen, eller=). När jag brände min första ugng, var det med käglor som man skulle ha med de första bränningarna, jag har för mig att det var tre st, bränningar altså i olika grader bla en väldans högt, jag tror jag har texten kvar om du vill veta mera,så här var det man hade käglor i och ritade av kägelbilden och skickade den till leverantören ( eller bedömde själv vilket jag gjorde, vem har lust att vänta på svar) Har du inte fått med några intruktioner?

rakuLotta
1

Jodå jag har instruktionsbok  ,och jag köpte ugnen av LarsT och han är ju snäll och svarar på alla dumma frågor. Det var bara det att jag skrev ett mail till honom och frågade lite och sen skrev jag ett inlägg här oxå för säkerhets skull. Det var ju över ett halvår sen jag köpte ugnen och de frågor jag ställde då har jag ju givetvis glömt svaren på…

Det jag inte visste var om jag skulle använda käglorna när jag körde tom ugn eller glasyrugn.

Men jag har fått svar på mitt mail från Lars och jag fortsätter och läsa instruktionsboken om och om igen så hoppas jag att jag fattar tillslut. Man vill ju inte göra fel… men fel lär det väl bli en massa gånger innan man lärt sig ugnenFot i munnnen

Jag kör på så får vi se om jag vågar visa min första glasyrbränning så småningom.

Tack för hjälpenGlad Lotta

rakuLotta
0

Så var inbränningen gjord och nu står min första skröj på avsvalning. Håller som bäst på att blanda glasyrer(bla din vita tennglasyr bruzaPetra… ) går det att översätta % rakt av till gram när de är jämnt 100? (jag och matteSkrattande…)

Sen så undrar jag hur länge ett glaserat föremål behöver torka innan de sätts i ugnen?, om de behöver det. (har ju som sagt bara gått kvällskurser och då glaserade vi men läraren skötte bränningarna)

Tack på förhand/Lotta

Bruzapetra
0

Ja det går bra:)

Vad kul och lycka till!!!!

Måste ju bara säga att det inte är min utan Fyles tennGenerad

Jag låter det inte torka utan sätter ugnen så fort jag är färdigglaserad.

rakuLotta
0

#4. jodå, jag vet, men på min spann står det bruzaPetras vita tennglasyrGlad… så jag vet vad jag refererar till!!

Och nu hoppas jag på att mina blir lika jämna och fina som dina(hmm)… återstår att se…

Tack!

rakuLotta
0

#4. Förresten, är den rinning av sig eller räcker det att torka av normalt i botten?

Är hemma en sväng på lunchen. Ska försöka slita mig från datorn och lägga mig på altanen 20 min innan det bär iväg till jobbet igen! Vilket sommarväderCool

Bruzapetra
0

Den rinner inte utan brukar vara väldigt pålitlig:) Såvida du inte överbränner den förståss. Jag har testat den från kägla 7-9 ungefär och den ser likadan ut då…

Lycka till!!!! Åh, vad spännande med första egna bränningen:)