Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1919 ggr
vickevira
0

Kinesiskt tusch

Är det någon som vet om man kan använda kinesiskt/japanskt svart tusch (sånt man river på en rivsten med vatten) att dekorera stengods med? Jag tänker mej på samma sätt som man använder färgkroppar och oxider, ovanpå glasyren… 

Vågar man testa?

Godsagare
0

Jag vet inte om det innehåller krom, som kan sätta sig i ugnen och göra tennglasyrer rosa… Men det här känns ju säkrare att testa än det där med mobilen… *ler

A.M.L.
0

Spännande, jag har gått om tusch, ska prova nångång.           Vild gissning på att det mesta bränner bort och försvinner…?

A.M.L

vickevira
0

Tack för era synpunkter.

#1 - Jag tror inte tuschet innehåller krom. Det ska vara gjort av kimrök (träaska) enl den information jag hittat när jag googlat runt lite. Men jag tror jag förstår vad du menar.. samma som när svart glasyr "smittar" av sig rosa/lila på andra glasyrer? Stannar det kvar i ugnen till nästa bränning också? Eller är det bara vid just den bränningen som man har med svarta saker som det sätter spår på andra glasyrer?

#2 - Mm.. jag har också flera stycken fina tusch- .. ja vad kallar man dem nu? Stavar? .. i en låda hemma som jag inte använder till något annat. Vågar nog prova så småningom. Jag är inne på samma tanke som du att det värsta som kan hända är att färgen helt enkelt försvinner, eller bleknar iallafall. Men eftersom jag är nybörjare inom ämnet så är jag lite feg ;)

pyromanen
0

Kimrök är ju sot… om du bränner till stengodstemp gissar jag att det inte blir mycket färg kvar….  spännande, du får berätta sen!

hansw
0

Hej

Vi använder alltid när det ska märkas något följande:

2g koboltoxid

4g mangandioxid (brunsten)

3g svart järnoxid

1g rödlera pulver

Har fungerat i 20 År för oss.

Hälsn. Hans o Britta

koko
0